En midsommarvisa.

Malin Hansson vid bron över Götalabäcken till Stora Vadet i Götala 20120601.

Jag älskar sommarns vindar och solen tröstar mig,
all markens blommor gläds jag med inunder himmelen.

Malin Hansson vid grinden till Stora Vadet i Götala 20120601.

Små myror, viken undan för min fot uppå den smala stig
vi är så många vandrare som trängas fram på den.

Trädgården på Stora Vadet i Götala, före röjning, den 1 juni 2012.

Här vill jag sitta neder på de fallna, vissna barr,
i skuggan vill jag sjunga högt en visa till gitarr.

Malin Hansson vid rabarberplantorna på Stora Vadet i Götala 20120601.

Fåfänglig är väl mänskans lott på jorden där hon går,
och hennes dagar svinna hän likt röken i en vind.

Syrenhäck på Stora Vadet i Götala 20120601.

Hon gläds och bygger bo till dess en kväll vid grinden står
en sorg, en synd och hälsar stramt, då bleknar hennes kind.

Bergklint på Stora Vadet i Götala 20120601.

Då spela löven ej som förr, ej fågelns sång hon hör,
all världen dansar glädjefull men hon är utanför.

Gullvivor på Stora Vadet i Götala 20120601.

Likt Kain hon blickar emot jord och hör ej Herrens röst
ur åska, storm och blomsters doft och ljumma regnens spel

Kvigor betar på Lilla Vadet i Götala 20120601.

och det som förr en balsam var för hennes kvalda bröst
gör hennes syn blott mera klar för hennes många fel.

Invid grinden på Lilla Vadet i Götala 20120601.

En dikt av Dan Andersson (1888-1920), med bilder från Harri Blombergs och Malin Hansson röjningsarbete på Stora Vadet i Götala 20120601.

Invid grinden på Lilla Vadet i Götala 20120601.

Kvigorna i hagen betar Lilla Vadets lägenhetsbebyggelse, som man måste passera för att komma till torpet Stora Vadet. Det är viktigt att de båda grindarna hålls stängda vid besök, men det är tillåtet att passera och köra bil ända fram till torpet, då det har servitut längs den uråldriga färdvägen över Vadet i Götala.

Invid grinden på Lilla Vadet i Götala 20120601.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0