En novemberdag på Stora Vadet.

 

Idag, tisdagen den 20 november 2012, gjorde jag en dagstur från Göteborg till Götala. Regiontåget avgick 09.02 från Centralstationen, hade ätit en riklig frukost hemma, så jag behövde inte äta under resan. Efter ett byte till buss i Falköping, anlöpte jag Skara 10.50. På Netto köpte jag dryck och på loppisen Second Hand vid Hötorget köpte jag ett vykort och en vinterdekoration. Axvallsbussen avgick 11.30 och chauffören var bekant, hon släppte av mig vid korsningen in till Lilla Vadet.

 

 

På Stora Vadet satte jag upp vinterdekorationen på brygghusets ytterdörr och gick en runda på markerna. Det var en behaglig höstdag, mild och regnfri.

 

 

Jag fortsatte sedan med att märka ut ekarna, för jag är vördsam för dessa ädelträd. De närmaste tre timmarna var det såg, yxa, större trädgårdssax och sekatör som gällde.

 

 

Resultatet av arbetet blir tydligt ganska fort om man arbetar systematiskt. Idag arbetade jag främst öster om storhögen, både vid forngraven men även vid stenmuren som vetter mot det grävda diket. Avslutade dock dagen med att gå ned till den höstbreda Götalabäcken för att ta fram den östra sträckningen av strandkanten, jag har nästan 100 meter strandkant i dags datum.

 

 

Idag hade jag sällskap av en skränande kråkfågel i över en timmes tid. Mäktigt att höra ljudet av forntidskaraktär, samtidigt som en gravhög växer fram i novemberdimman. På tåget till Falköping hade jag läst i Arnved Nedkvitnes Mötet med döden i norrön medeltid och i den fick jag veta hur hövdingen Torleif i Hallfreds vandrädaskalds saga brukade sitta på en gravhög vid sin gård för att hämta visdom från den döde i graven, genom att sitta på hög placerade man sig nära de döda och kunde kommunicera med dem. Vilket jag också tänker göra kommande sommar, när storhögen är helt framrensad, ha en bänk på gravhögen… Dock för att det är den högsta punkten i landskapet och vyn därifrån är behaglig.

 

 

Bussturen från Örnsro förde mig tillbaka vid 15.00-tiden till Skara och restaurang da Vinci vid Hötorget, där jag åt tre goda små thailändska rätter, med tillhörande efterrätt, drack en stor Fanta och två koppar kaffe. Prisvärt! Kom i samspråk med två skarabor, som bjöd mig på en öl. Det var trevligt. Därefter arbetade jag en stund på Skara stadsbibliotek, innan det var dags att tänka på hemfärd till Göteborg. Renoveringen av det södra kyrktornet på Skara domkyrka verkar vara färdigt, såg jag vid passage, för byggnadsarbetarna höll på att plocka ned byggnadsställningarna i strålkastarljus.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0