Den 15 januari 2013.

 

Årets första besök i Götala och Skara blev mycket trivsam. Det var puderlätt snö och ställvis januariljus från en blek sol. Jag fortsatte med slyröjningen av storhögen, allt mindre slån återstår.

 

 

Några större slånträd lät jag stå kvar avklädda från taggar, funderar på att göra informationsskyltar av dem.

 

 

På den existerande satte jag upp ny information om vårens projekt på torpet.

 

 

Därefter inspekterade jag torvboden, dokumenterade byggnaden och funderade över renoveringsingrepp, röjde även omkring huset. Av den tid som återstod, röjde jag upp längs den östligaste stenmuren. Jag ser fram emot en ny säsong av arbete på Stora Vadet, men även få mottaga gäster för att tillsammans med dem få uppleva kulturmark, när den är som bäst.

 

 

Inne i Skara blev det både mat och fika, samt besök på loppis och stifts- och landsbibliotek. Lika givande som vanligt, fick via bibliotekariens försorg ytterligare information om Götala, som jag kan nysta vidare igenom.

 


Kommentarer
Postat av: Alf Blomqvist

Hej
Jag bor i det mellersta huset på SLU´s försöksgård. Det är med stort intresse jag läst din forskning om Götala. Vi har bott här i fyrtio år och tycker det är intressant att någon fördjupar sig i den här trakten.
Är du intresserad av att hyra sommartorpet strax söder om husen? Det har stått tomt en tid.
Du skriver om släkten Gedda också. Det märkliga är att jag har en faster som tittat på familjen Blomqvist historia och hon menar att vi härstammar från en skrivare åt Luther och han lär ha hetat Gedda. Men det finns naturligtvis många gäddor och andra fiskar i våra släkttavlor.
Med vänlig hälsningar
Alf Blomqvist, Mellangården, Götala
0736400429; 0511-21529

Svar: Hej Alf! Oj, ska precis skriva en liten blänkare om tomtar på Stora Vadet, men vad skoj att du hör av dig, titta gärna in när du ser verksamhet på torpet... när du menar sommartorpet, är det som ligger nordöst om Stora Vadet, intill Lilla Vadet? Jag är inne på att köpa husvagn tillfälligtvis, medan jag håller på och röjer som mest, men berätta gärna vidare. Öppen alltid för nya förslag. På återhörande! Med bästa hälsningar Harri Blomberg!
Harri Blomberg

2013-02-27 @ 13:55:12
Postat av: Alf Blomqvist

... jag menar torpet som ligger alldeles intill våra tre röda hus. Du åker in på vägen till Götala Herrgård och SLU-s försöksgård. Strax efter ladugårdsbyggnaderna ligger de tre röda husen och därefter, till höger alldeles i skogsbrynet står torpet och väntar på dig. SLU vill ha 1500 kronor i månaden.
Alf

Svar: Aha, ute i "markerna" som Nancy Nykvist brukade skriva, får kanske gå och titta på det på torsdag, då jag tänkte göra en dagsutflykt... 18000 i årsavgift är ju inte illa för ett torp... 15½ månad som götalabo och jag har inte hunnit mer än att se på de tre röda husen på håll, ser ju dem tydligt från Stora Vadet, men det lilla torpet har jag helt missat. Tack för tips! Ps. Mitt mobnr är 0739-729649. Om du bor i Mellangården, vad heter de andra två... Söder- och Norrgård? Vad är namnet på torpet? Ds.
Harri Blomberg

2013-03-05 @ 16:18:58
Postat av: Alf

Ska försöka få tag på nyckeln till torpet. Det är Håkan Svantesson, SLU, som har den. Jag är hemma i morgon eftermiddag. Något namn på torpet har jag aldrig hört, eller sett. Däremot finns det ytterligare ett torp längre in i skogen och det heter Motviljet!
Du har rätt: våra hus heter Norr-, Mellan- och Södergården!
Alf

Svar: ... vad trevligt, åker tåg/buss på morgonen till Skara från Göteborg, halv tre lämnar jag Stora Vadet och traskar över "markerna" till Mellangården, tar nog en kvart. Ringer på vägen... "Motviljet" känner jag igen på gamla kartor. Väl mött imorgon, vi kan gå och se på torpet även om du inte får tag på nyckel. Vänliga hälsningar från Göteborg!
Harri Blomberg

2013-03-06 @ 10:42:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0