Lite av varje.

 

Nej, inte går jag sysslolös när jag besöker Götala, på torpet Viljet har jag i dagarna två (16-17 juli 2013) arbetat med allt från att ha sått gurkfröer med förhoppning att i augusti-september kunna få några frilandsgurkor av typen druvgurka; skött om de gula lökarna och gräsmatta, till att underhålla cykeln, dessutom har jag tillfört vårt feriehem lite nya inredningsalster.

 

 

På torpet Stora Vadet har jag arbetat i vagnsboden med tillhörande garage, plockade bland annat fram en gammal väderkvarn, som jag åter ska sätta upp på tomten, efter en smärre reparation som behövs, röjde fram lite buskar och träd där det växer svarta och röda vinbär och bigarråer, alltså sötkörsbär. Det är alltså de som blommar så vackert. Skördade lite rabarber och bara njöt av vara ute i den vackra högsommarkvällen. Korna på SLU Götala är för tillfället stationerade i hagen närmast Stora Vadet, så jag hade gott sällskap därstädes.

 

 

Torparliv är inte allena arbete, jag har njutit av god mat, litteratur och bastu. Jag var även och tittade på de två torpruiner – RAÄ Skara 71:1 och RAÄ Skara 70:1 – lägenhetsbebyggelser som de heter på fackspråk och finns belägna alldeles väster om torpet Viljet och torpet Motviljet, spåren av dem finns kvar och så var jag och tittade på stensättningen RAÄ Skara 31:1, bortser man från att den delvis är bevuxen med höga träd, så är den mycket tydlig till sin karaktär. Inventeraren Sören Hultman som besökte den för 53 år sedan, tyckte att den var ”mycket vacker”. Den är rund, 11 m diam och 0,5 m h och belägen på en moränförhöjning, ligger bara 1 km söder om Tempelbacken i Götala. Vilken förövrigt den senare, är helt framrensad från högt gräs, fornvårdsarbetarna har gjort ett gott jobb!

 

 

I Skara hade jag tid att äta glass, skriva vykort och titta på förberedelser inför sommarteatern på Båtmanshusets innergård vid Skolgatan, där  Charlies teater ska spela Madicken av Astrid Lindgren och Resor med moster Augusta av Graham Green.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0