Stora Vadets lada.

 

Äntligen har jag fått ordning på byggnaderna på Stora Vadet, den äldsta kända bilden (Nykvist, Nancy, Återblick. Skara 1997:18) som jag känner till av torpet visar ca 1900 från vänster:

1. torvbod

2. boningshus

3. gravhög (där jordkällaren senare byggs in i)

4. vedbod, sammanbyggd med vagnsskjulet

5. lada.

Strax till höger om ladan stod ladugården (se nedanstående bild, tagen av Sanfrid Welin på Västergötlands museum 1925, med torparen Johan Larsson i förgrunden) .

 

 

Vedboden med vidstående vagnsbod och ladugården är två byggnader som har försvunnit på torpet Stora Vadet under 1900-talet, medan ladan som byggdes av torparen Johan Larsson (1845-1929) – och som författarinnan Nancy Nykvists styvfar Gustaf tillförde garage och torrdass i seklets mitt, på varsin sida av byggnaden – ännu kvarstår och vilken vi i år har rustat upp. Jag trodde först att det var vedboden med vidstående vagnsbod, men där hade jag fel och vilken har klargjorts allt mer jag har vistats inne i ladan, men där finns föremål kvar från de rivna byggnaderna, vilket delvis har förvillat dess användning.

 

 

Nedan en bild från 1920-talet (Nykvist, Nancy, Återblick. Skara 1997:28) på ladan i förgrunden och med den rivna ladugården i bakgrunden, ner mot Götalabäcken i norr. Torparen Johan Larsson, med hustrun Anna Larsson provsitter en motorcykel.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0