Från 16 till 17 maj 2013.

 

Dagarna före pingsten 2013, var jag tvenne dagar i Götala för att måla vidare på ekonomibyggnaderna på Stora Vadet. Den byggnad som har varit någon sorts vagnslider, men som jag lättsamt kallar för ladugården, bemålades helt på den västra sidan, medan södra sidan delvis avklarades, då virket sög åt sig mycket slamfärg, mer än de 20 liter jag inhandlade denna gång, ska det bli vid nästa besök, då jag ska avsluta den södra sidan, bemålade även garagefönstrena och torrdassets tak.

 

 

Jag fortsatte fejningen, samt tog fram trimmern för att klippa runt rabarberlanden på torpet Stora Vadet. När jag grillade torsdagen den 16 maj, hörde och såg jag hur fem meter tallträd brakade loss från en tio meters tall, som träffades av blixten för några år sedan och har redan sedan tidigare ett stort stycke nedfallen intill sig. I sommar ska jag jag motorsåg röja upp och såga upp de nedfallna delarna till ved, vilket kommer behövas till torpet Viljet. Där ska ju skorstenen alldeles snart göras iordning, så att köksspisen går att använda. Senare i sommar ska även taket åtgärdas därstädes, gamla torp behöver omvårdnad. Jag ska även flytta trimmern till Viljet nästa gång, behöver en bättre röjmaskin på Stora Vadet, men ska ett tag använda lie och satsa mer tid på att måla hus, istället för att röja mark. Man hinner inte med allt. På Viljet behövs dock kontinuerlig grässkötsel, men kändes lite för tidigt att slå ned det dessa dagar. Kan även börja hugga ved på Stora Vadet, hittade den gamla huggstocken vid ladugården, den ska vördas genom användning.

 

 

Sommaren har anlänt och så även de långa och vackra kvällarna med långa solnedgångar. På Viljet installerade jag fram- och bakljus, samt cykelpump på den nya cykeln. Kan man snart ge sig ut på grusvägarna kring Skara och Tåkern.

 

 

På Lilla Vadet inspekterade bonden stängslen, så snart är det nog kosläpp även där. Jag kan inte rå för det, men fascineras och njuter av sällskapet med kreaturen. De hänger med mig när jag jobbar på Stora Vadet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0