Från 28 till 29 november 2013.

 

I dagarna var det två år sedan jag blev götalabo och Skara min hemkommun. På torpet Stora Vadet fortsatte jag med att röja, ställde undan trädgårdsmöbler och utsmyckade brygghuset inför 1:a advent. På tvåårsdagen hade jag en lite ljusfest då skymningen blev mörker. Tomtarna på Stora Vadet höll mig sällskap.

 

 
 

Fredagen den 29 november vaknade jag till en underbar soluppgång, gick ut för att njuta av den, som om världen hade satts i brand. Jag gick sedan tillbaka till sängen för att läsa vidare i aktuell lektyr för dagen, efter frukost, städning och vedhuggeri, gick jag över hagmarkerna med dess torplämningar och fornlämningar till Skara för shopping, besök i domkyrka och på stadsbibliotek, samt en välbehövlig matstund. Jag inköpte en tavla från mellankrigstiden, föreställande Billingen, sedd från Kungslena. Evald Gillbrand från Tidaholm, köpman och allkonstnär, har målat tavlan. Han finns representerad med bl a en väggmålning från 1941 i Tidaholms kyrka och dessutom med flera alster i dess församlingshem, Mobackens kapell, Blåhults kapell och Östra kyrkogårdens kapell, samt i den klassiska Sagabiografen i Tidaholm från 1917.

 


Bilderna är fotograferade av Harri Blomberg i Götala 20131128-20131129, bortsett den sista bilden med väggmålningen i Tidaholms kyrka, som fotograferades av densamme sensommaren 2006.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0