RAÄ Skara 62:1-3.



Inom en halv kilometers radie åt sydväst från Tempelbacken i Götala finns två enskilda stensättningar (RAÄ Skara 34:1 och RAÄ Skara 75:1), vardera á 9 meter i diameter, dessutom finns det något som vid en tydligare inventering kanske indikerar ett gravfält och i fornsök går under benämningen RAÄ Skara 62:1-3. Knappt 20 meter från landsvägen till Stenum finns ett krönläge med forngravar. Jag passerar det ofta när jag går mellan Skara och Götala, då det är en del av vandringsleden från staden till Tempelbacken. I alla fall gick jag upp i söndags, den 15 september 2013, och tittade på krönet för första gången, tyckte mig skönja två stensättningar och en domarring, det ska även finnas en rest sten 0,7 meter hög och 0,5 meter tjock. Domarringen som är 6 meter i diameter består av sju liggande stenar 0,6-0,9 meter stora och 0,2-0,6 meter höga. Området på det platåartade krönet av moränförhöjningen är delvis täckt av sten och med oregelbundna förhöjningar. Större stenar är hitförda, kanske från vägbygget till Stenum i början av 1900-talet. Möjligen kan på platsen finnas flera gravar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0