Stormen Urd slog till i Götala.

Stormen Urd fällde en tall på Stora Vadet.
 
För andra året i rad har en storm passerat Sverige under juldagen och annandag jul. 2015 var det stormen Staffan och år 2016 stormen Urd. Av dessa var Urd snäppet kraftigare och välte en lång tall, som i sitt fall tog med sig ytterligare en halv tall, på Stora Vadet i Götala. Denna del av tomten har sin väl beskärda del av naturkrafter. För ett par år sedan välte en annan storm en annan tall och 2013 slog blixten ned i en tall. Insekterna älskar döda träd.
 
Blixtnedslag på Stora Vadet 2013.
 
Jag sitter på torpet Viljet och sammanfattar en arbetsdag i Götala. Kom i förmiddags och såg att man förskönar Marie kyrkogård, genom utbyggnad.
 
Marie kyrkogård.
 
Kyrkogården är närmast granne med Götala.
 
Götala allé.
 
På torpet Viljet var det bara björkkvistar att plocka upp på tomten. Förmiddagen bjöd på sol.
 
Torpet Viljet.
 
Efter en snabb lunch, njöt jag av naturupplevelserna i Götala hage, på väg till Stora Vadet.
 
Götala ladugård.
 
Eklandskapet var lätt fruset, så det var lätt att vandra. Man förstår att det var populärt att resa förr under denna årstid.
 
Götala hage.
 
På Stora Vadet röjde jag lite kring den falne tallen, den föll snyggt.
 
Eld.
 
Eldade lite och röjde vidare kring bron, Götalabäcken var frusen.
 
Röjning vid Götalabäcken.
 
Jag gick tillbaka över Götala hage i skymningen, har nu ätit middag och ska i kväll bada på Vilan, som avslutning på en fin dag i början av januari 2017.
 
Götala hage.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0