Höstdagjämning på Stora Vadet.

Höst i Götala.
 
Dagarna omkring höstdagjämningen går solen upp rakt i öster, och omkring tolv timmar senare går den ner rakt i väster. Om man bortser från områdena närmast jordens poler är dagarna kring höstdagjämningen ungefär lika långa över hela jorden.
 
Götalas ekhagmarker.
 
Denna höst är det oerhört många tranor vid Hornborgasjön, igår räknade man 18550 stycken och därför är det inte osannolikt som min granne på torpet Motviljet sa, att för några dagar sedan så kunde det var uppemot 1000 som höll till i Götala, som jag skrev igår så övernattar de invid Hornborgasjöns trygga vatten, men äter upp sig på dagarna i närområdet, såsom Götala. Tranorna lyfte vid torpet Stora Vadet i Götala hage, då jag gick mellan våra två stugor i området och under hela dagen syntes och hördes de över nejden.
 
Tranorna blir alltmer talrika vid Hornborgasjöns närområden, exempelvis Götala, vår som höst.
 
Idag var dock inte huvudsyftet att se på tranor, utan göra ett halvt dagsverke på Stora Vadet. Se över torpet och börja höströjningen, öppna upp markerna så att det tusenåriga gravfältet kan gå i vinteridé och för att besökare ska kunna strosa runt som i en park. Mycket återstår, men hann med en hel del idag.
 

Jag har inte varit så mycket på Stora Vadet i år, men det blir ändring kommande år, då jag ska öppna upp mer av den igenväxta trädgården och plantera grödor, vilket jag avstod att göra i år. Jag var även och hälsade på kreaturen, både hos SLU Götala och Lilla Vadet, på granntorpet har kalvar fötts av kvigorna.
 
SLU:s ungdjur i Götala hage.
 
Kvigor som har kalvat på Lilla Vadet.
 
Kreatursbesättningen på SLU Götala kommer till våren 2018 att ha få en ny fin ladugård, nybygget pågick hela dagen.
 
På en lantgård finns det alltid något att göra.
 
Det är bara att instämma med Sigmund Freud, att allt som betyder något är kärlek och arbete.
 
Kulturlandskapet i Götala.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0