Plötsligt så händer det.

 

I veckan har jag besökt mitt torp Stora Vadet i Götala, kände mig som en österbottnisk skogshuggare när jag tog mig fram i den decimeterhöga snön med yxa och såg på axeln för att röja undan sly från storhögen. Det kändes gott att arbeta i vintertid. Jag tog även flera fina vinterbilder av torpet, men häftigast var nog när jag i Skara stifts och landsbibliotek fick boken, som jag inte trodde fanns, om livet på mitt torp med text och bilder.

 

 

Tack älskade Nancy Nykvist att du orkade skriva Återblick (på omslaget syns bland annat torparen Johan Larsson 1845-1929). Den utkom i Skara 1997 och i boken ger hon återblickar i sin släkts historia med utgångspunkt på Stora Vadet. I det rika persongalleriet träder både original som Fredrik Edström (1882-1957), som bodde på Lilla Vadet och som Västgöta-Bengtsson kallade för Filosofen i skuggan av Domkyrkan. Hur statsministern Per Albin Hansson blev involverad, då torpet Stora Vadet friköptes från staten på 1930-talet och årets alla årstider på torpet. Bildmaterialet är för mig guld värt, för med texterna börjar jag få klarhet hur det har stått till med alla uthus, flera av dem idag bortrivna. Dessutom ger bilden som nedan på Nancy Nykvist anno 1942 mig tydligt besked att det är i en gravhög jordkällaren är inbyggd, lite svårt med allt sly idag. Skärpan på fotografiet är i boken Återblick bättre.

 

  

Den hjälpsamme och vänlige bibliotekarien på Skara stifts och landsbibliotek, kopierade även ett flertal artiklar med utgångspunkt från Stora Vadet under 1800- och 1900-talet, dessa också av Nancy Nykvists hand. Hon har en fantastisk berättarglädje och återberättar ofta på västgötamål, så kommer jag framledes kunna vidareföra hennes historier för de besökare som är på besök, bara den möjligheten att kunna få visa upp några bilder från Stora och Lilla Vadets hus och de människor som har haft sina liv därstädes.

 

 

Det är vinter, men redan om en halv månad så vänder det och vintern byts snart ut mot vår. Fram till dess ska jag återkomma för att röja sly på storhögen, men även för att träffa de trevliga människor som möter mig i Skara; Elisabeth, Allan och Anna för att nämna några.

 


Kommentarer
Postat av: Barbro Olofsson

Nancy Nykvist är min mor. Jag bodde mina tre första månader i St. Vadet. Jag bodde där en semester med man och två barn medan det fortfarande var bebott av min mormors man Gustav Andersson på 1970-talet. Mamma Nancy skrev flera artiklar i Skara Gilles böcker som också har anknytning till St. Vadet.

Svar: Hej Barbro, vad roligt att du hör av dig och numera även är min facebookvän. Jag tycker att din mors skriverier förgyller vardagen där ute i Götala och ser dig gärna som gäst därstädes ett flertal gånger, kommande år ska jag börja röja upp vid själva torpet, redan i vinter såga ned slånbärsslyn på jordkällaren (gravhögen). Bostadshuset går nog inte mera att bebo, men kanske går att omvandla till utställningsrum om livet på Vát under århundradena, ett som är öppet för varje besökare året om... med vänliga hälsningar från Göteborg!
Harri Blomberg

2013-11-05 @ 09:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0