En stilla eftermiddag – forskning om Götala.

 

Götala finns i mina tankar allt som oftast, så många frågor jag vill ha svar på och dessa kan ges genom forskning. Idag skrev jag från min bostad i Göteborg ett e-postmeddelande till en släktforskare i Skåne, som har förfäder födda i Götala. Kanske jag kan få en bättre klarhet kring alla dessa torp, som har varit underordnade kungsgården Götala. Torparna har varit många och då de inte kunde äga sina torp, byttes torparna ut successivt, även om torpkontrakten ofta kunde övergå till nästkommande generationer.

 

 

Det fanns även en småskola i Götala, riktigt var den låg har jag inte ännu lyckas lista ut, men att den har funnits hittade jag bevis på i Svensk Läraretidning, då man i nr 47 anno 1897, sidan 680, annonserar efter en småskollärarinna till Götala med tillträde den 1 mars 1898 och erbjuder förutom lön och ved, även bostad (rum och kök) i skolhuset.

 

 

I samma tidning hittade jag även i 43:e årgången, nummer 29, sidorna 578-579 (utkom den 16 juli 1924) ett fint minnesord och en bild över den i blindtarmsinflammation avlidna Ida Larsson, som jag misstänker vara dotter till den då 79 år gamla torparen Johan Larsson på Stora Vadet. Hon var lärarinna i Skövde småskola och dog den 13 juli 1924. Hon var född den 1 februari 1871 under Götala, vilket torde innebära att hon var torpardotter. Ogift och sörjdes närmast av en åldrig far och syskon. Faktauppgifterna får kontrolleras när tillfälle ges i Skara.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0