Nedslag utanför Bangkok i februari månad 2020.

Vår thailändske privatchaufför och hans två bröder, samt  deras gemensamma far på den thailändska landsbygden, den 5 februari 2020.
 
Livet utanför den thailändska huvudstaden skiljer sig mycket från vardagen i Bangkok. Det märkte Saddam Tubio från Filippinerna och jag, då vår thailändske privatchaufför tog med oss hem till nordöstra Thailand, 376 kilometer från Bangkok, där vi övernattade i hans hemby.
 
En större fiskdamm vid byn, försörjer byborna med fisk större delen av året. Dammens vattenmängd skiftar beroende på säsong.
 
Vår thailändske vän var så glad att få visa sin hemmiljö, då han inte arbetar i Bangkok. Byns invånare och "Ombudsman" tog väl hand om oss. I byns lilla tempel offrades för välgång.
 
Bytempel på den thailändska landsbygden.
  
Långt in på kvällen samspråkade och sjöng vi med våra nya vänner. Temperaturen är behaglig även under natten.
 
Dag blev natt, som blev dag igen i den thailändska byn.
 
Efter frukosten gick vi ned till dammen och köpte med oss fisk, till vår privatchaufförs familj i Bangkok.
 
Fisken lades i is och fördes hem till Bangkok av vår thailändske privatchaufför.
 
Den allra största delen av årets Thailandsresa tillbringade vi i kuststaden Pattaya, där vi återsåg våra gamla vänner från förra året, men även lärde känna många nya och blev en del av Finska klubben på Ile baari på samma gata som vi bodde. Vårt hem i Pattaya från den 10 februari till den 29 i samma månad (skottår i år) var Flipper Lodge Hotel på Pattaya Beach Road, Soi 8 (Soi byter gränd/sidogata). Ett trivsamt hotell mitt i händelsernas centrum med en fin swimmingpool på taket med tillhörande solstolar, bar och vacker utsikt över Pattaya Beach. Frukost ingick i priset. Saddam Tubio från Filippinerna och jag trivdes riktigt bra.
 
Flipper Lodge Hotel i Pattaya, den 10-29 februari 2020.
 
Anledningen till att vi valde detta hotell var för att ha nära till stranden och våra vänner där. Dessutom fanns stadens alla bekvämligheter i närheten, exempelvis köpcentrum med Central Festival Pattaya Beach med sina gallerior, restauranger och biografer med mera. Där ordnades festivaler varje helg, mycket trevligt folkliv.
 
Central Festival Pattaya Beach, den 10-29 februari 2020.
 
Inte långt från strandlivet vid Pattaya Beach hittas den stora gågatan Walking Street med alla sina sidogator. Där var vi både dagtid, som på kvällarna när vi utforskade staden. Här finns givetvis även finska pubar, fast de blev aldrig några stamställen som Ile bar (baari på finska). Denna södra del av havsbukten med sitt The Strip var en gång i tiden den ursprungliga fiskebyn, som senare blev staden Pattaya. Idag finns en vräkig samling utomhusbarer, restauranger, neonupplysta go-gobarer och affärer.
 
Walking Street i Pattaya, den 10-29 februari 2020.
 
På andra sidan den södra udden ligger Jomtien Beach. Här är sandstranden bättre och de höga lägenhetshotellen har många åretboende européer, vilket bland annat ses i restaurangutbudet. Gaystranden ligger även här och badlivet är mer stillsamt än norr om udden, där Pattaya Beach ligger. Vi har flera gånger, ensamma, men även med medlemmar ur Finska klubben från Ile baari.
 
Jomtien Beach i Pattaya, den 10-29 februari 2020.
 
Vi besökte några tempel i närområdet i Pattaya, bland annat Big Buddha med intilliggande kinesisk trädgård och en utsiktsplats i stadsdelen Phra Tamnak, alltså tre olika ställen i praktiken på udden som skiljer Pattaya Beach från Jomtien Beach. Häruppe kan man få en fantastisk vy över hela Pattaya. På motsatta sidan berget finns en mäktig Buddha och ett kinesiskt tempel. Dessutom besökte vi Sanningens helgedom - The Sanctuary of Truth, norr om Pattaya Beach. Helgedomen som är under uppbyggnad är en blandning av khmeriska, hinduiska och buddhistiska arkitekturstilar.
 
Tempel och fina utsikter i Pattaya, den 10-29 februari 2020.
 
Finska klubben på Ile baari i Pattaya hyrde båt en dag, för att vi skulle få fiska och bada. Vi åkte till en liten ö med namnet Koh Sak tio kilometer västerom staden, granne med den betydligt större Koh Larn. Koh Sak är en liten hästskoformad ö, bara 600 meter från Coral Island (Koh Larn). Till skillnad från sin mycket större granne har denna idylliska lilla halvmåne inga permanenta bosättningar, men är fortfarande ett extremt populärt resmål för turister som besöker området på grund av dess underbara vita sandstränder.
 
Fisketur i Thailandviken, den 23 februari 2020.
 
Stranden som sträcker sig inuti den U-formade viken är den större på 250 meter lång, liksom den mer populära och hem till en liten restaurang där du vanligtvis kan köpa drycker och billig thailändsk mat. En gångväg löper det korta avståndet genom den trädbevuxna dungen på ön till den mycket mindre (endast 80 meter) strand på andra sidan.När du går längs denna rutt hittar du några av Koh Saks riktigt fascinerande historia. Förr brukade Koh Sak vara en extremt exklusiv semesterö, med många berömda besökare som har lämnat sina fot- och handavtryck i betongen som kantar vägen. Det inkluderar hertigen av Edinburgh, Shah Reza Palahvi från Iran, tidigare presidenter för USA och hans majestät kungen av Thailand. Till och med Neil Armstrong och Buzz Aldrin lämnade sina fotspår på Koh Sak, bara några månader efter att ha lämnat dem på månen.
 
Dagsutflykt till ön Koh Sak i Thailandviken, den 23 februari 2020.
 
Det är brukligt att bland turister i Thailand köpa skräddarsydda kostymer, så gjorde även Saddam och jag i våra kvarter i Pattaya. Vi bodde nästan tre veckor, så tiden räckte mer än väl till goda och prisvärda kostymer, som vi tog hem till Filippinerna respektive Sverige. vi var mycket nöjda kunder.
 
Nya kostymer införskaffas i Pattaya, den 10-29 februari 2020.
 
Många av våra vänner arbetar eller vistas på Boomerang Bar Soi 7 i Pattaya, alltså parallellgata till den gata vi bodde i staden under vår vistelse i år. Mycket dans, dricka och skratt gör att vi återkommer ständigt dit, en del av personalen brukar även vara med oss på fritiden.
 
Boomerang Bar på Soi 7 vid Pattaya Beach Road under olika tider på dygnet, den 10-29 februari 2020.
 
Årets höjdare i Pattaya blev alla nya finska vänner på Ile Bar på Soi 8 vid Pattaya Beach Road, där var vi många dagar och kvällar. Dans och födelsekalas för Matti från Helsingfors som fyllde 60 år. En institution för finländare på besök i Pattaya. Ägarinnans make var finne, som öppnade baren och drev den i många år innan han dog. På grund av Finnair flyger direkt mellan den finländska huvudstaden och Bangkok är det många finländare som åker en vecka eller två för att festa i Pattaya. Några vi umgicks med, som jobbade på flygplatsen i Helsingfors, hade besökt Thailand ett hundratal gånger, då de förr fick biljetter så gott som grattis och alkoholdrinkarna ombord flyget var då helt gratis.
 
Ile bar på Soi 8 vid Pattaya Beach Road med gamla och nya vänner, den 10-29 februari 2020.
 
Mattis födelsedag den 26 februari 2020 på Ile bar blev en lyckad tillställning, där det bjöds på både finsk ärtsoppa och rågbröd, svenskt kaffe och kvällens discjockey var jag, då Matti (och hans fru):s musiksmak överensstämde så bra med den finländska musik min mor och far lyssnade på. Vi gjorde även tavla åt födelsedagsbarnet. Mycket trevligt och Saddam njöt av få dricka finländska Lonkero (färdigblandad Long drink på burk, alltsedan Olympiaden i Helsingfors 1952, fast då var det väl i flaska), som han hade lärt uppskatta i Finland 2019.
 
Mattis 60 års kalas på Ile bar i Pattaya, den 26 februari 2020.
 
Det finns mycket att säga om Pattaya, men det som alltid har lockat är stranden, värmen, maten, dryckerna och de härliga thailändarna. Vi var där till slutet av februari månad 2020, strax därefter lamslog Coronan eller Covid 19 hela världen. När detta skrivs exakt nio månader efteråt så håller Coronan oss i ett hårt grepp. Thailand har klarat sig lindring från pandemin, men de ekonomiska följderna av landets nedstängning kostar det thailändska samhället oerhört mycket och en stad som Pattaya är det katastrofalt. Försörjningen som baseras på turisternas vistelser uteblir och många lider oerhört mycket. Förhoppningsvis blir 2021 ett bättre år och jag hoppas åter att få besöka solskensstaden, tillsammans med Saddam från Filippinerna. Pattayaborna och vi behöver varandra!
 
Pattaya och dess invånare har tagit plats i våra hjärtan. 

Danskar begravda på den protestantiska kyrkogården i Bangkok.

Harri Blomberg besöker den protestantiska kyrkogården i Bangkok, den 9 februari 2020 och finner ett stort antal danska gravvårdar.
 
Under 2020 års resa till Thailand fortsatte jag att upptäcka delar av staden som jag inte hade sett tidigare, men även återuppleva platser och igen möta mänskor som jag uppskattade under 2019 års resa till Thailand.

 

Bangkok i februari 2020.

 

Samma hotell och den intilliggande restaurangen Green Garden i Bangkok, med underbar personal, mat, dryck och miljö.

 

Restaurang Green Garden på Sukhumvit Soi 20 i Bangkok har en trevlig ägare, personalen är underbar och maten väl smaklig. Vi åt och drack där varje dag, hade dessutom vinprovning med ägaren och efterfest med all personal.

 

I år hann jag och Saddam att besöka ytterligare en park  - Benjakittiparken - nära Sukhumvit Road med dess sidogator, där våra liv levs i den thailändska huvudstaden. 

 

Benjakittiparken i Bangkok, den 7 februari 2020

 

I år lärde vi oss att använda oss av alla tre typer av spårbunden kollektivtrafik Bangkok har, vilka är ett smidigt, snabbt och prisvärt sätt att resa. En dag åkte jag högbanan BTS Skytrain till Charoen Krung - New road (Den nya gatan) från år 1864 som löper parallellt med ChaoPraya-floden, för att titta på många spännande byggnader och för att bese den protestantiska kyrkogården i staden. Här gick de första eldrivna spårvagnarna i Asien alltsedan 1893 (spårvagnarna slutade rulladen 30 september 1968, men tunnelbana,högbana, tåg och Airport Rail Link trafikerar staden).

 

Det är smidigt att åka med lokaltrafiken i Bangkok, i samband med ett besök på den protestantiska kyrkogården den 9 februari 2020.

 

Tidigare denna månad berättade jag i denna blogg om två danska bröder som arbetade för kungariket Siam (ett äldre namn för Thailand) 1884, men även han som införde den elektriska spårvagnen i Bangkok var också dansk och hette Aage Westenholz. För att återgå Andreas du Plessis de Richelieu, en av de nyss nämnda bröderna, så kom han till Bangkok 1875 och blev amiral och befälhavare för den siamesiska flottan. Kung Chulalongkorn sände honom också som Siams ambassadör till Europa.

 

Britten Henry Alabasters (1836-1884) grav på Bangkoks protestantiska kyrkogård är en modell av en kyrka, den 9 februari 2020. Här på kyrkogården finns protestanter från hela världen, som har verkat i Bangkok, men även på andra platser i Thailand och Sydostasien.

 

En annan dansk vid namn Hans Niels Anderson var de sista årtiondena av 1800-taleten välkänd hotellägare i Bangkok, samtidigt som han ägde en av de största utländska handelshusen i Siam. Mellan åren 1906-1947 verkade den danske officeren och etnologen Erik Seidenfaden i Bangkok, uppskattad för sina kunskaper i polisiära, historiska och antropologiska spörsmål, dessutom ledande inom Siam Society. Ett axplock av många danskar som har verkat i Thailand. Vilket återspeglas i ett större antal danska gravvårdar på den protestantiska kyrkogården i Bangkok, som inrättades 1853 nere vid floden.

 

 
Danska gravstenar på Bangkoks protestantiska kyrkogård, den 9 februari 2020.

 

Här fanns även Bangkoks första protestantiska kyrka innan Christ Church byggdes på Convent Road 1904-1905.

 

Danska namn hittas även på monumentet "In memory of the deceased members Club Concordia" på Bangkoks protestantiska kyrkogård, den 9 februari 2020.

 

Inga svenskar utmärkte sig på samma sätt som danskarna, men redan 1885 hölls en svensk utställning i Bangkok med handelsvaror. Ett resultat av det svenska statsbesöket året före. Svenska handelsmän och bolag som LM Ericssonkom med tiden att etablera sig i Thailand, så idag är det svenskthailändska utbytet livligt och livskraftigt.

 

Det svenska företaget Hennes & Mauritz i Bangkok, den 4 februari 2020.
 

 
Sveriges ambassad i Bangkok, den 9 februari 2020.

Bron över floden Kwai - en del av Dödens järnväg, den 8 februari 2020.

Ett tåg passerar bron över floden Kwai i thailändska Kanchanaburi, den 8 februari 2020. Den bombades 1945 av de allierade, men dess krökta brovalv tillhör originalkonstruktionen. Bron används fortfarande och det tar två timmar att resa till ändstationen i Nam Tok. Efter andra världskriget monterade man ner den thailändska sträckan mellan Nam Tok och De tre pagodernas pass, så idag kommer man inte fram till Burma.
 

Alltsedan jag var barn har namnet på filmen Bron över floden Kwai (1957) etsat sig fast i mitt minne och under årets Thailandsresa åkte jag, Saddam Tubio från Filippinerna och vår thailändske privatchaufför på en dagstur från Bangkok till staden Kanchanaburi 130 km väster om Bangkok. Invånarantalet är i staden cirka 54 000.

 

Filmaffisch till "Bron över floden Kwai" (1957). Umbärandena vid bygget av Dödens järnväg under andra världskriget har filmatiserats bland annat genom filmerna Bron över floden Kwai (1957), ”To end all wars (2001) och The Railway Man(2013).

 

Provinsen Kanchanaburi gränsar till Myanmar (Burma) och var också den första försvarslinjen mot burmeserna historiskt sett. Kanchanaburi är mest känd för bron över floden Kwai, som rinner igenom staden.

 

Resesällskapet intar en god lunch invid bron över floden Kwai i Kanchanaburi, den 8 februari 2020.

 

Bron över Kwai, som mäter mer än 300 meter, byggdes av betong och stål under andra världskriget (åren 1942–1943) av tusentals straffångar från de allierades sida och ännu fler asiatiska arbetare från Burma och Malaysia. Den japanska armen ville ha bron för att transportera manskap och utrustning till den burmesiska fronten, där Japan krigade mot britterna.

 

Professor Tony Pollard är konfliktarkeolog och har undersökt Dödens järnväg. Här passerar han järnvägsbron över floden Kwai i Kanchanaburi. Den hade numret 277 av 688 broar längs hela järnvägssträckan.

 

Hela järnvägssträckan mellan Burma och Thailand är 415 km lång, 16 000 krigsfångar av 60 000 och 90 000 sydasiatiska arbetare av 200 000 dog under byggandet av densamma, då den uppfördes i en nästan ogenomtränglig djungel. Begravningsplatser över de döda hittas på många platser längs järnvägen.

 

Omkring 40 000 man var internerade nära Kanchanaburi. Många av fånglägren kan man gå till och några visas även för grupper.
 

Under andra världskriget var Thailand allierad med Japan och japanska trupper fick invadera Burma och sedan vidare mot brittiska Indien från thailändskt territorium. Dödens järnväg uppfördes för att kunna genomföra invasionen.

 

Resesällskapet gör som många andra turister och förevigar sig vid och på bron över floden Kwai, den 8 februari 2020.
 
Idag är 32 procent eller 130 km av rälsen i bruk av Dödens järnväg, såsom fungerande järnväg i Thailand, trots dess obehagliga byggnadshistoria, så är det ett otroligt ingenjörsverk, som uppfördes under 15-16 månaders tid.
 
Under andra världskriget använde japanerna detta tåg på Dödens järnväg för transport av krigsmaterial till striderna i Burma och Indien.
 
På krigskyrkogården i Kanchanaburi vilar tusentals soldater från de allierades styrkor som dog vid byggandet av Dödens järnväg. Tusentals krigsfångar, främst britter, australiensare, nederländare och indier, dog av utmattning, undernäring och sjukdomar under drygt ett år det tog att bygga järnvägen genom djungler och annan svår terräng.
 
På Kanchanaburis krigskyrkogård ligger 6982 krigsfångar och ytterligare 1750 gravar finns på en annan kyrkogård på andra sidan floden Kwai, sydväst om staden.

Ett besök i den gamla thailändska huvudstaden Ayutthaya, den 5 februari 2020.

Harri Blomberg och Buddha. Wat Mahatat i Ayutthaya, den 5 februari 2020.
 
I drygt fyra hundra år (1351-1767) bodde den thailändske kungen cirka 80 kilometer norr om nuvarande huvudstaden Bangkok, alltså under slutet av den svenska medeltiden, hela vasatiden och frihetstiden.

 

Utsikt över Ayutthaya, från Wat Yai Chai Mongkol, den 5 februari 2020.
 
Ayutthaya, belägen på en ö i Chao Phraya-floden, hade föregåtts av en ännu äldre huvudstad med namnet Sukhothai, vars ruiner är belägna i den norra utkanten av den centrala slätten, där risfälten ligger som ett lapptäcke, cirka 425 kilometer norr om Bangkok. Sukhothai inkorporerades slutligen med Ayutthaya 1378, såsom vasallstat och upplöstes som lokalt kungadöme 1438 efter 200 års existens. Sukhothai kom att fortleva som stad och numera som en av Thailands mest intressanta besöksmål, såsom ett UNESCO:s världsarv.

 

Wat Mahatat i Ayutthaya, den 5 februari 2020.

 

Historierna om Sukhothai och Ayutthaya som föregångare till dagens Bangkok, är på samma sätt som vi diskuterar svensk historia, inte så enkel utan det finns givetvis flera infallsvinklar på hur dagens Thailand har tagit form och andra städer i landet såsom Chiang Rai och Chiang Mai i norr har varit huvudstäder i forna kungariken med en befolkning som har talat taispråk, men såsom en nationellt förankrad historia kan man se hur riket har förflyttats från norr mot Thailandviken i söder och den mäktiga floden Chao Phraya rinner igenom både Ayutthaya och Bangkok, som också är orsaken till centrala Thailands bördiga jordmån.

 

Spåren efter thailändska huvudstadens förstörelse 1767 är synliga även idag. Wat Mahatat i Ayutthaya, den 5 februari 2020.

 

År 1767 intog och förstörde den burmesiske kungens härar Ayutthaya. Staden övergavs och flyttades närmare havet, där Thonburi vid Chao Phraya i stället blev huvudstad, senare ersatt av Bangkok på andra sidan av floden, där det skulle vara lättare att försvara sig mot burmesiska invasionsförsök. Dessförinnan i tidigmodern tid var Ayutthaya minst sagt en lika kosmopolitisk stad som dagens Bangkok. Här fanns japanska, malajiska, persiska, indiska, kinesiska,nederländska, portugisiska, italienska, engelska och franska handelsmän, präster, entreprenörer, militärer och äventyrare. Thailand skickade redan under denna tid diplomatiska delegationer så långt västerut som till Europa.

 

Våra två besöksmål i Ayutthaya Historical Park är inringade på översiktskartan.

 

År 1991 invaldes Ayutthaya Historical Park i UNESCO: s världsarvslista och består av 425 arkeologiska platser, som ligger inom och utanför stadsmuren, varav många tempelområden. Vi - Saddam Tubio från Filippinerna, jag och vår privata thailändske chaufför - besökte två tempelområden - Wat Yai Chai Mongkol (även kallad Wat Yai Chai Mongkhon) och Wat Mahatat - i Ayutthaya, den 5 februari 2020.

 

Ruinerna i Ayutthaya är väl värda ett dagsbesök om man besöker Bangkok på sin Thailandsresa.
 
Wat Yai Chai Mongkol är ett buddhistiskt tempelkomplex (Wat) i Ayutthaya i centrala Thailand. Wat Yai Chai Mongkol ligger sydost utanför Ayutthayas gamla stadsmur vid ett biflöde till floden ChaoPraya.

 

Byggnadsmodell över Wat Yai Chai Mongkol i Ayutthaya, den 5 februari 2020.

 

Templet byggdes 1357 på order av kung Ramathibodi I, den första härskaren över Ayutthaya-riket. Ramathibodi I lät bygga tempelkomplexet för att ge ett hem för munkarna som hade återvänt från Ceylon, efter att de hade studerat buddhistiska läror med Phra Vanarat Maha Thera.

 

Harri Blomberg besöker Wat Yai Chai Mongkol i Ayutthaya, den 5 februari 2020.

 

Prins Damrong Rajanubhab, en av Thailands ledande historiker, spekulerar i att kung Naresuan den store lät bygga en 80 meter hög chedi på platsen för templet till minne av hans framgångsrika elefantduell med den burmesiska kronprinsen, som han dödade. Piriya Krairiksh, 1992 års president för Siam Society, har emellertid studerat samtida kartor samt rapporter från Jaques de Coutre, som besökte Ayutthaya 1595, Jeremias Van Vliet, en holländsk krönikör och andra. Piriya drar slutsatsen att den stora chedin förmodligen inte byggdes förrän kung Narai renoverade detta tempel mellan 1656 och 1666.

 

Wat Yai Chai Mongkol i Ayutthaya, den 5 februari 2020.
 
Chedin står på en rektangulär bas med fyra mindre chedis i de fyra hörnen. På östra sidan leder en lång trappa till en liten krypta. Framför den, symmetriskt med chedin, ligger ruinerna av två Mondops, där sittande Buddha-statyer kan ses. Ursprungligen var chedin omgiven av en Phra Rabieng (ett täckt inåtöppet galleri), stödkolonnerna är fortfarande delvis bevarade. Idag sitter många Buddha-statyer från modernare tider i rad längs inneslutningsväggen.

 

Wat Yai Chai Mongkol i Ayutthaya, den 5 februari 2020.
 
I Viharn Phra Buddha Saiyas (Viharn av den vilande Buddha) finns en stor avbildning av den vilande Buddha, som också kan komma från Naresuan den stores tid. Den användes främst för tillbedjan och meditation. År 1965 genomfördes en grundlig renovering av densamma. 

 

Den liggande Buddha i Wat Yai Chai Mongkol i Ayutthaya, den 5 februari 2020.

 

Wat Mahathat ligger i centrum av gamla Ayutthaya, mellan Chi Kun Road och Naresuan Road i det nordöstra hörnet av Phra Ram Park.

 

Phra Ram Park  i Ayutthaya, den 5 februari 2020.
 
Enligt den officiella thailändska historien, med hänvisning till utredningarna av Royal Chronicles of Ayutthaya av prins Damrong Rajanubhab, börjar Wat Mahathats historia 1374 när kung Borommaracha I uppförde ett tempel på denna plats med ett annat namn.
 
Wat Mahatat i Ayutthaya, den 5 februari 2020.
 

Royal Chronicles of Ayutthaya berättar:

"Under Tiger 736 CS byggde Somdet Phra Borommarachathirat och Phra Mahathera Thammakanlayan den stora, härliga, heliga, juvelerade reliken (Phra Si Rattana Mahathat) öster om palatset (lejonets kungliga gavel). Han steg 19 wah in höjd och utrustad med en nio-ledad spets som är ytterligare 3 wah i höjd."

 

Wat Mahatat i Ayutthaya, den 5 februari 2020.

 

Hans brorson och efterträdare Ramesuan (1369-1370 och 1388-1395) utvidgade platsen 1384 för att bygga ett stort tempel, medan han var här som en munk mellan sina två åtskilda trontillfällen.Under denna tid fick templet sitt nuvarande namn.

 

Wat Mahatat i Ayutthaya, den 5 februari 2020.
 

Svenskthailändska förbindelser på kunglig nivå 1884-1960.

Wat Phra Kaeo i Bangkok en novemberdag 1884, fotograferad av Oscar Ekholm (1861-1890). 
 
Den 17 november 1884 nådde den svenska fregatten Vanadis Bangkok i Siam (Thailand). De möttes av det kungliga skeppet HMS Vesatri och svenskarna gick över till Vesatri där de välkomnades av skeppets danska kapten Andreas du Plessis de Richelieu och hans yngre bror löjtnant Louis. Resan till Bangkok gick förbi vad besättningen upplevde som mycket exotiska landskap och sedan uppför floden Chao Phraya. Ombord serverades lunch med underhållning av en stor orkester och efter fem timmar förtöjde båten vid Grand Palace. De mottogs av prins Bhanurangsi Savangwongse, som erbjöd vagnar till dem, och de kördes till prinsens palats (Saranrom).

 

Ångfregatten Vanadis 1884, en målning av Jacob Hägg. Vanadis världsomsegling var en svensk seglingsexpedition runt jorden med HM Fregatt Vanadis som besökte Sydamerika, Oceanien, Asien och Europa. Den genomfördes mellan åren 1883 till 1885 och var av militär, ekonomisk, diplomatisk och vetenskaplig karaktär. Staden Bangkok i Siam (nuvarande Thailand) besöktes av svenskarna 17-22 november 1884.

 

Den viktigaste officiella händelsen var audiens hos kungen Chulalongkorn, till vilken prins Oscar hade i uppdrag att överlämna storkorset av S:t Olofsorden och framföra hälsningar från den svenske kungen Oscar II.

 

Kung Chulalongkorn i Bangkok 1884, fotograferad av Oscar Ekholm (1861-1890).
 

Kapten Otto Lagerberg, prins Oscar och de andra officerarna vid sidan av arkeologen och etnografen Hjalmar Stolpe fick en inbjudan och efter audiensen erbjöds underhållning och visning av Grand Palace och Wat Phra Kaeo. 

 

Gruppbild av expedition Vanadis fotograf Oscar Ekholm (1861-1890) föreställande det svenska fartygets befäl och prins Oscars thailändska uppvaktning, alla iförda siamesiska (Thailands tidigare namn var Siam) byxor. Fotot är taget år 1884 i Bangkok, Siam (nuvarande Thailand). Sittande från vänster syns som tredje person den svenske prinsen Oscar och intill honom på höger sida den thailändske kungens broder prins Diss Warakumar. Höger om den thailändske prinsen sitter ångfregatten Vanadis kapten Otto Lagerberg, Fotograf Ekholm var för övrigt flitigt verksam i Bangkok och avbildade bland annat tempelområdet Wat Phra Kaeo och Wat Cheng, det sistnämnda som numera går under namnet Wat Arun, i Bangkok. Hjalmar Stolpe flankerar prins Oscar på den vänstra sidan och bor i Bangkok hos den svenske konsuln Wilhelm Theodor Müller, tysk till börden och Stolpe kom till Sverige hemsända fler än 400 föremål inköpta i basarer. (Eriksson 2015:324ff) 
 

Det övriga svenska manskapet ombord på Vanadis förärades ett besök i den thailändska huvudstaden mellan 20-21 november 1884, som varade ett par dagar och ordnades med ångslup på den thailändske kungens inrådan, som även bidrog med mat, dryck, övernattning och dåtida sightseeing. Mycket uppskattat av svenskarna. (Manneby 1978: 49ff)

 

Svensken Oscar Ekholm (1861-1890) fotograferade flitigt i Bangkok 1884 och avbildade bland annat tempelområden, folkliv i staden och längs dess kanaler. 

 

Under några höstdagar för drygt 60 år sedan, från den 23 till 25 september 1960 besökte kung Rama IX och hans hustru drottning Sirikit Sverige, där det thailändska kungaparet träffade vår svenske kung Gustaf VI Adolf och statsministern Tage Erlander. (Lintner 2016:214) Det var knappt 63 år efter att den thailändske kungen Chulalongkorn (Rama V) hade gjort ett längre besök i vårt land sommaren 1897. Ett folk som han kom i bekantskap med under den svenska Vanadisexpeditionens ankring i Bangkok den 17-22 november 1884.

 

Triumfporten byggdes upp inför Chulalongkorns, kungen av Siams, besök i Stockholm under den allmänna konst- och industriutställningen 1897. Siams flagga pryddes av en vit elefant, som är vänd mot stången och centrerad på ett rött fält.

 

Den 13 juli 1897 anlände kung Chulalongkorn med slupen Vasaorden till Logårdstrappan vid Kungliga slottet i Gamla stan där han mottogs av den svenske kungen Oscar II. Vid besöket stod också Ernest Florman och förevigade statsbesöket med sin filmkamera. Den en minut långa stumfilmen blev den första helt svenska filmupptagningen och hade premiär sex dagar efteråt den 19 juli 1897. Kung Oscar II uppges högligen uppskattat att se sig själv på den vita duken. (Lintner 2016:128f)

 

Den 13 juli 1897 anlände kung Chulalongkorn med slupen Vasaorden till Logårdstrappan vid Kungliga slottet i Gamla stan där han mottogs av den svenske kungen Oscar II. Ur Illustrerad tidning 1897.
 

På inbjudan av den kulturhistoriskt intresserade Oscar II besökte Chulalongkorn Sverige under den senares Europaturné från april till december 1897. Den svenska resan  under högsommaren gick först till en industrimässa i Stockholm - Stockholmsutställningen 1897. Chulalongkorn fick se nymodigheter som röntgen, rörlig spelfilm och en automobil. Därefter blev det ett besök på det närliggande Galärvarvet, där den nya pansarkryssaren HM Oden låg förtöjd. Sedan blev det besök på Biologiska museet och Skansen. Chulalongkorn skänkte en elefant till Stockholms Tivoli djurpark. Dagen efter åkte kungarna upp i (den gamla) Katarinahissen och den utländske gästen fick en överblick över Stockholm. De färdades därefter till Riddarholmen och embarkerade ångbåten Tessin för en tur på Mälaren och landade vid Drottningholms slott. Kung Oscar ville även visa andra delar av Sverige och två förslag på turer lades fram. Den ena var en resa till Norrland, den andra en resa söderut. Chulalongkorn var intresserad av svenska sågverk och ville lära sig något av nytta för den inhemska skogsindustrin, därför valde Chulalongkorn Norrlandsresan bland annat då timmer på denna tid var Siams största exportprodukt.

 

Kung Chulalongkorn i Thailändska paviljongen i Ragunda, Sverige.

 

Först tog man sig upp till Härnösand. Därifrån åkte man båt längs Ångermanälven till Sollefteå. I Sollefteå bytte man färdmedel och tog tåget till Bispgården där man intog en måltid. Efter Bispgården tog man åter båt längs Indalsälven till Sundsvall. Mellan Bispgården och ångbåtsbryggan i Utanede reste sällskapet längs med en grusväg. De utländska gästerna väckte uppmärksamhet i bygden, och den för tillfället pyntade vägen kantades av ett stort antal nyfikna människor. Kungens handsekreterare noterade den lokala uppvaktningen i anteckningarna från resan. Vid en upprustning av grusvägen 50 år senare fanns minnet fortfarande kvar efter det thailändska statsbesöket, och man beslöt att ge vägen namnet Kung Chulalongkorns väg.

 

Thailändska paviljongen i Ragunda, Sverige. 

 

Det dröjde ända till 1992 innan thailändare "upptäckte" Kung Chulalongkorns väg. Det var en grupp thailändska dansare på besök i kommunen som fick höra vägens namn. De blev förtjusta över att kung Chulalongkorn en gång varit där, och när de kom tillbaka till Thailand berättade de om vägen. Föreningen Chulalongkorns Minne (FCM) bildades 1993, och man bestämde sig att starta en insamling för att bygga en paviljong. Året efter (1994) bildades, på Ragunda kommuns initiativ och med företrädare både för svenska och thailändska intressen, en kommitté för att främja arbetet. 1997 påbörjades själva bygget av minnesbyggnaden.

 

Thailändska paviljongen i Ragunda, Sverige.

 

Platsen man hade valt för bygget visade sig vara besvärlig, då det var blålera ner till 20 meters djup. Dock hade thailändska munkar redan välsignat platsen varför den inte gick att byta. Man var därför tvungen att påla 30 meter ner i marken för att kunna bygga paviljongen. År 1999 stod byggnaden färdig, och Ragunda kommun fick då paviljongen i gåva av Thailands vice premiärminister. Paviljongen har en golvyta på 75 kvadratmeter, med en invändig takhöjd på 7 meter. Byggnadens höjd är 26 meter, inklusive den höga tornspiran. Paviljongen inramas av en stenmur av jämtländsk kalksten, med 20 kg tunga stenar. Byggnadens väggfärg är i vitt, taket i rött och både spiran och andra utsmyckningar i förgyllningsgult.

 

Thailändska paviljongen i Ragunda, Sverige.
  

Själva bygget kostade cirka sju miljoner kronor, och därutöver tillkom ungefär tre miljoner kronor för diverse utsmyckningar – inklusive den förgyllda tornspiran. Finansieringen skedde genom insamlingar och olika sponsorer i Thailand och Sverige. Thailands kung Bhumibol Adulyadejs egna hantverkare stod för utsmyckningen, medan resten av husbygget hanterades av företag från Jämtland. Thailändska paviljongen är en minnesbyggnad över kung Chulalongkorn, och inne i paviljongens mitt är en staty i brons rest över honom. Den är trots sin thailändska utformning ingen religiös helgedom (varken stupa eller pagod) och har ingen direkt koppling till buddhismen.

 

Thailändska paviljongen i Ragunda, Sverige. 

 


 

Källor:

Erikson, Bo G: Kungen av Birka. Hjalmar Stolpe – arkeolog och etnograf, Atlantis 2015. 

Lintner, Bertil: Thailands historia, Historiska media 2016. 


RSS 2.0