Konsten att byta ett tändstift.

Konsten att byta ett tändstift på en gräsklippare på Stora Vadet i Götala.

 

I min ungdom läste jag och hade en stor behållning av Zen och konsten att sköta en motorcykel, som är en filosofisk roman av Robert M. Pirsig, där han undersöker begreppet kvalitet och kvalitetens metafysik. Boken, som kom ut 1974, beskriver en motorcykelresa från Minnesota till San Francisco med filosofiska diskussioner inflikade som författaren kallar för chautauquas. Boken bör trots titeln varken eller kan den direkt föras till den omfattande litteratur som siktar till att ge direkta och faktiska informationer om den ortodoxa zenbuddhismen. Ärligt talat är den inte mycket till handledning när det gäller motorcyklar heller.

 

 Stiga Combi 53 SEQ.

 

Däremot handlar faktiskt dagens blogg om konsten att byta ett tändstift på en gräsklippare, vilket jag gjorde på Stora Vadet, tisdagen den 12 april 2016. Med hjälp av varuhuset Julas hjälpsamma personal i Skara och med egen logik lyckades jag med konststycket och efteråt har jag av mina goda vänner Clas och Kristina Pallin i Norrala utanför Söderhamn, fått goda råd på vad man ska tänka på. Clas har som yrkesman lagat cyklar och gräsklippare i Hälsingland i femtio år.

 

Tvenne olika stora tändstiftsnycklar.
 
Jag köpte min självgående Stiga Combi 53 SEQ på Outletdelen av Julahuset för två år sedan, ett visningsexemplar som jag fick för halva priset och den har fungerat klanderfritt i två säsonger, trots att gräsklipparen har fått slita hårt på Stora Vadet. Inför denna säsong var det dags att byta tändstift för första gången och då uppstod en massa frågor i mitt huvud. Var ligger tändstiftet på gräsklipparen, hur får jag loss och med vilka verktyg? Internet var inte så hjälpsamt som man kan tro, men efter mycket letande hittade jag några övertydliga You Tube – klipp, som förklarade. Exempelvis behöver man en tändstiftsnyckel för att få loss tändstiftet, vilket inte medföljde mitt visningsexemplar och olika tändstift behöver olika storlek, vilket inte framgår så tydligt av tändstiftet. I mitt fall behövde jag en tändstiftsnyckel 16 mm för att få loss det gamla Briggs originalstift som hörde till Stigan, men behövde tändstiftsnyckeln 21 mm för att få det nya tändstiftet 7 Y (RCJ7Y) på plats. Är tändstiftsnyckeln för liten eller för stor så går det inte att greppa tändstiftet, storlekarna 16 mm och 21 mm brukar var gängse, så köper man båda så klarar man sig nog vid en tändstiftsnyckel, på Jula såldes de på bilavdelningen för 39,90 kr styck.

 

Byte av ett tändstift på en gräsklippare.
 

Tändstiftet 7 Y, som kostade 79,90 kr på Jula får igång alla maskiner, såsom motorsåg, trimmer, motorgräsklippare och åkgräsklippare, vilket även förpackningen visar. Det var mindre än originaltändstiftet och då jag nästa säsong ska byta maskin, nöjer mig med detta. Dock påpekade Clas i Norrala med rätta att om jag fick igång min gräsklippare så var det ju bra, ty 7 Y är nämligen motorsågständstift, men då de andra var slut på lagerhyllan var det enda tändstiftet som fanns inne på Jula och personalen sa att det fungerade. Tändstiften är anpassade till tändspolens kapacitet. Stiftet kanske gör att maskinen startar, men stiftet kanske inte håller lika länge, eller skadar tändspolen, sa Clas. Han tillade att de flesta gräsklippare oavsett märke har samma motortillverkare, Briggs & Stratton. En sidventilare med tändstiftet rakt fram på motorn. Originalstiftet heter BSSW. Men man brukar mest använda stift som heter CJ 8 eller J 19 LM. Det finns numera även toppventilsmotorer, men är överkurs i detta sammanhang. Första svensktillverkade motorklipparen var en Klippman från 1954 av tillverkaren Klippo. Enligt Clas det slitstarkaste märket. Britten Edwin Beard Budding (1796-1846)  uppfann gräsklipparen 1830. Mekaniskt sett så funkar de handdrivna cylinderklipparna av i dag exakt lika. Så Budding gjorde nog god vinst på patentet. Innan gräsklipparen kom så slogs gräset med lie och kanterna runt rabatterna med fårsax.

 

Kulturmarksarbete på Stora Vadet, den 12 april 2016.

 

När det är ny säsong bör man inte bara byta tändstift, utan även byta ut oljan och 4-taktsbensinen, men jag bara fyllde på de gamla lagren (livet är nämligen fullt av kompromisser) och satte igång den självgående gräsklipparen och jag kunde fortsätta kulturmarksarbetet vid den tusenåriga färdvägen och vadstället intill stormannagravarna och torpet.
 

Vårblomster på Stora Vadet, den 12 april 2016.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0