Fågelsång?

 
Redan före klockan 09.00 på morgonen var ett hundratal tranor samlade på Götalas västliga fält.
 
 
Detta sällsamma skådespel, som återkommer i några veckors tid, vår som höst i markerna som omger Hornborgasjön. Naturens egen musikaliska upplevelse såsom en mycket speciell fågelsång, som på våren ger hopp om ljusare tider och nu på hösten, en påminnelse om vinterns dvala som väntar.
 
 
Jag träffade en gång en man som inte stod ut att bo kvar vid Hornborgasjön, då tranorna trumpetade från morgon till kväll. Han tyckte inte att det var fågelsång, bara outhärdligt.
 
 
Olika utstakar vi våra vägar... min går ända fram till Kungälv idag.
 
 
Det blir ett arkeologiskt studiebesök, tillsammans med min vän Kristina Bengtsson. Dessförinnan och därefter passerar jag Skara. I afton är jag tillbaka i Götala för kvällsvard och tystnaden, ty inför mörkrets ankomst återvänder tranorna till Hornborgasjöns trygga vatten, bortom rovdjurens och människornas nyfikna blickar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0