Filippinerna - havet.

Skeppsbyggnad och sjömansyrken har försörjt min finländska släkt i generationer.
 
Jag tillhör ett sjöfarande folk sedan generationer tillbaka, fädren har byggt stora och små båtar. Vi har upptäckt nya kuster och fått vår utkomst av havet, så julen 2017 då jag med min dåvarande familj fick möjligheten att en varm dag bada i Davaobukten, som är en del av Stilla havet var lyckan gjord.
 
Norra delen av Östersjön från Bottenhavet ned till skärgården i Åboland och Åland är min finländska hembygd.
 

Under min andra resa blev det mest att bada i olika hotells badanläggningar i städerna Cebu City, Manila och Vigan, samt i en flod med tillhörande vattenfall i samband med en kanjonering ovanför Kawasan Falls på ön Cebu. 

 

Hotellbad på Cebu Parklane International Hotel 20180628.
 
Hotellbad på The Manila hotel 20180703.
 
Hotellbadet på Hotel Luna i Vigan 20180707.
 
Hotellbadet på Quest Hotel & Conference Center i Cebu 20180710.
 

Där vi höll oss vid kustlinjen till sundet Tañon Strait, vars andra strand är ön Filippinernas tredje största ö Negros, även kallad Buglas. På ön ligger de två provinserna Negros Occidental och Negros Oriental. Vilken jag såg den senare, när vi var i bergen och stranden.

 

Artikelförfattaren Harri Blomberg bestiger ett berg i den sydvästra delen av ön Cebu vid sundet Tañon Strait 20180713.

 

Vi var några dagar i Vigan och dit kom via den internationella flygplatsen Laoag i nordvästra delen av ön Luzon i Filippinerna, som ligger vid Sydkinesiska sjön (Sydkinesiska havet).

 

Sydkinesiska sjön utanför Laoag i norra Filippinerna 20180706.
 

Stränderna i Vigan är berömda för sitt bad, men vi hann inte besöka dem denna resa, då kulturobjekten i den spanskinfluerade staden var för många.

 

Gryning i Filippinerna, havet utanför Cebu City 20180710.

 

Däremot då vi ankom till Cebu City för andra gången i somras, hade vi en heldag vid stranden på den östra sidan av ön Mactan.

 

Sandstranden och strandlivet vid Mactan Newtown Beach i Filippinerna 20180711.

 

Vi blev körda med taxi från centrala Cebu City till stranden "Mactan Newtown Beach", tidigare kallad ”Portofino Resort”, men ändrade namn under en ny ledning. Vi hyrde en stuga och beställde dit mat och dryck, medan vi badade och tog del av sandstrandens bekvämligheter.

 

Mat och dryck i goda vänners lag, Mactan Newtown Beach utanför Cebu City 20180711.
 

Mitt hjärta föll för några gatuhundar vid strandstugan, som jag gav mat. Först vågade tiken komma och smaka, då hon såg att jag hade ett gott hjärta hämtade hon sin valp. Då brast mitt gamla hjärta.

 

Strandhundarna åt med glupskhet våra rester, stannade sedan kvar och höll oss sällskap. Mactan Newtown Beach utanför Cebu City 20180711.
 

 
Havet förenar på gott och ont, spanjorerna anlände och koloniserade Filippinerna på 1500-talet. I slutet av 1800-talet kom USA också över havet och övertog den forna spanska kolonin. Idag är det filippinska folket efter den nationella självständigheten 1946 starkt fortfarande påverkade av den spanska och amerikanska kulturen, vid sidan av sina inhemska traditioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0