Tema Filippinerna 2.

Födelsedagsfirande, hemma hos min arbetskamrat i Cebu City i slutet av juni månad 2018. Vi firade modern som fyllde 57 år, det blev en fantastisk kväll med trevligt sällskap, god mat, fyrverkerier och karaokesång. Det sistnämnda en del av filippinskt folknöje, såsom i Finland där man också älskar karaoke.

 

I januari 2018 hade jag som tema öriket Filippinerna, då jag i somras återbesökte öarna Cebu och Luzon under tre veckors tid, känner jag att det är dags att ytterligare belysa dessa fantastiska öar i Stilla havet. Berätta om städer, landskap, mattraditioner och sevärdheter, såsom kyrkor och fantastiska hus från den spanska perioden fram till 1898.

 

Lechon (helstekt gris) och andra läckerheter på det filippinska matbordet.

 

Cebu City och Manila återbesöktes, men även den underbara staden Vigan i norra delen av ön Luzon, ett världsarv som vi ska återkomma till under denna månad. När höstmörkret faller över Norden, kan det kännas gott att få drömma sig tillbaka till det alltid tropiska Filippinerna.

 

57-års kalas i Cebu City.
 

 
Fyrverkeri på ett födelsekalas i Cebu City.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0