Ett fotografi från Norway i Michigan.

Klas Forstén, född den 6 juli 1902 i Sideby, avfotograferad i ateljé Solheim i Norway, Michigan.

 

I min förra blogg, skrev jag bland annat om Klas Forstén, född den 6 juli 1902 i Sideby, och som for till Amerika 1924, men återkom och ingick äktenskap i Tammerfors den 23 april 1926, flyttade vidare till Björneborg den 2 mars 1928. Även hans far med samma namn, Klas Forstén, född 1876 for till Republic i Michigan via New York, som han ankom den 26 maj 1902 från Glasgow med skeppet Columbia, tillsammans med sidebyborna Frithiof Forstén, 20 år gammal, och Anders Westervik, 31 år gammal.

 

I förra veckan var jag tillbaka i Sideby och på väg hem, så tog jag med mig bilden på Klas Forstén, vilken jag nyss scannade in och ser att den är fotograferad av Peter Solheim (född den 3 juni 1874 i Bergen, Norge, död 5 maj 1956 i Fargo, North Dakota, USA) i Norway, Michigan. Solheim var verksam i Norway mellan åren 1899-1931 och hade studior på olika platser på Nelson Street. Även om Solheim dog i North Dakota, hittas hans grav i Norway.

 

Anders Myhrman skriver i sin klassiska bok Finlandssvenskar i Amerika (SLS 453), från 1972:187f om Norway att de första finländarna som bosatte sig där var bröderna Lindman från Sideby år 1890. August Lindman blev sedan förman i en gruva och i början av 1890-talet omkring 150 finländare i gruvstaden. Rolf Stenlund i Sydösterbotten har föreslagit att det kan det vara ättlingar till lotsen Joseph Lindman, född 1820, från Sideby Flada, som också var ägare till skonerten Karl Johan.

 

Swedish Lutheran Church i Norway, Michigan.
 

Åtskilliga finlandssvenskar i Norway hade inskrivit sig i den svenska lutherska församlingen, vars kyrka - Swedish Lutheran Church - hittades på 300 Iron Street, var man frikyrklig av sig fanns ytterligare två svenskspråkiga församlingar i Norway med egna kyrkor - Swedish Baptist Church och Bethany Lutheran Church.

 

Historikern Bror Åkerblom skriver i Sidebykrönikan att lotsen Joseph Lindmans son Johan Erik Lindman (född 1852) står i kommunionboken för Sideby socken som ”afviken 1871, Amerika 1871” (1875 överstruket i båda delarna). Han representerar de undantagsfall, då österbottningar som sjömän hamnat i USA och blivit bosatta där. Den egentliga början med emigrationen från Sideby, Skaftung och Ömossa inföll 1880.

 

Far och son Klas Forstén bodde cirka 60 kilometer från varandras uppehållsorter, både Republic och Norway låg i gruvdistrikten (främst järngruvor) i nordvästra delen av delstaten Michigan, orter som för ett sekel sedan hade större befolkningar än idag.
 

Norra Michigan – The Upper Peninsula, som det ofta kallas – ligger till en stor del mellan Lake Michigan i söder och Lake Superior i norr och gränsar i väster till staten Wisconsin. Naturresurserna var här i synnerhet de stora skogarna och den rikliga järnmalmen. Dessa började exploateras allt intensivare på 1880- och 1890-talen, och det var arbetsplatserna i gruvor, skogskampar och sågverk som lockade immigranter i massor dit. Finländarnas antal var synnerligen stort där under de två första decennierna av 1900-talet.

 

 

Ett stort tack till Anita Lillbäck (Forstén som flicknamn), som kände igen sin farfar Klas Forstén, född den 6 juli 1902 i Sideby socken, Finland och dennes yngre syster Elna Forstén, född den 2 oktober 1908 i Sideby, på fotografierna som finns på Söderströms gård i Sideby. Deras faster Hilma Vilhelmina Söderström (1875–1959), var äldre syster till Klas Forstén (född den 16 oktober 1876 i Sideby), som åkte till norra Michigan försommaren 1902, men var hemma i Sideby senast sommaren 1906.

 

Det andra fotografiet från Söderströms gård i Sideby, föreställde Elna Forstén, född den 2 oktober 1908 i Sideby, och hennes rikssvenske man Georg Göransson, som hon träffade och gifte sig med i Kanada, dit Elna emigrerade på 1930-talet.

Kommentarer
Postat av: Göte Viklund

Hej!
Jag hittade hit genom att googla på "Norway Michigan" då jag söker spår efter min farfar som skall ha arbetat som gruvarbetare i Amerika 1902 - 1905.
De enda spår efter hans Amerikaäventyr, förutom berättelser efter min far m.flera, är ett foto taget av Solheim Norway Michigan, och en silverdollar som jag kommer ihåg att han visade.
Det finns inga noteringar i några kyrkböcker om hans flytt och återkomst. Han har inte gått att spåra via Emigranten Populär, Ellis Island eller på andra liknande sidor.
Vid den tiden utvandrade många från orten, både släktingar och andra och de har jag kunnat följa, både när de åkte, och i vissa fall kom hem igen. Jag har misstänkt att han kan ha åkt via Finland men när jag sökt igenom Poliskammaren i Göteborgs listor så ser jag att många Finländare också reste via Göteborg.
Då väcktes min tanke att du kanske känner till andra sätt att resa till USA på, från Finland.
Jag har tre foton till på olika män, som är tagna av Solheim Norway. Vilka de tre är har jag inte kunnat utröna. Men de sitter i samma album som det på min farfar, och albumet är efter en bror till min farmor. Två av hennes bröder emigrerade också och blev kvar. Dessa släktingar har jag också kontakt med.
Min förhoppning är att du kan ge mig ett uppslag till var jag kan leta vidare.
Med vänlig hälsning
Göte

Svar: Hej Göte (passar ju bra till denna Göt-ala blogg)! Jag förbereder vårresan med Fornminnesföreningen i Göteborg, som bl a tvenne gånger ska gå till Götala och strax därefter ska jag hålla en stadsguidning i Göteborg, tillsammans med stadsmuseet, om fornlämningar i stadsmiljö, där vi ska besöka tvenne bronsåldersrösen i Kviberg, men sedan ska jag sätta mig ned och besvara din intressanta kommentar. Ge svar eller funderingar om ämnet så att säga och förslag på hur du kan gå vidare. Med vänlig hälsningar från ett morgonsoligt Göteborg, Harri Blomberg!
Harri Blomberg

2019-04-11 @ 21:39:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0