Fejning på Stora Vadet.

Fejning på Stora Vadet 20120428.

I bondesamhället var det vanligt att rensa ängarna från fjolårets löv och nedfallna grenar, men till skillnad mot fordom har jag dessutom sågat ned träsly och rensat bort flera års lager av fjolårsgräs, men inte eldat upp avfallet, då jag inte bebor torpet och kan vakta elden. Den näringsrika askan brukades sprida ut över ängen, eftersom ängarna inte gödslades tenderade de med tiden att utarmas på näring, men jag får tillföra aska framöver. Mitt avfall sorteras upp i gräs och brännbara grenar till min eldstad, det har blivit en riklig mängd.


Fejning vid brygghuset på Stora Vadet 20120428.
 

Jag kommer inte kunna kalla marken nedanför brygghuset för äng, då jag mer vill att den ska likna de intilliggande hagmarkerna, där bland annat Götala kungsgårds kreatur betar, dock vill jag att det ska vara öppet landskap, med få stora björkar som växer, för att storhögen ska bli synlig från Gamla Axvallavägen vid Örnsro, dessutom vill jag att strandkanten av Götalabäcken ska vara tillgänglig för människor, för kontemplation.


Götalabäcken 20120428.
 

Det var meningen att jag skulle ha fortsatt med framtagandet av storhögen, men indirekt och visuellt ingick även arbetet lördagen den 28 april i denna plan, samtidigt som strandkanten numera kan nås på ett helt annat sätt än förr. Jag glädjs av den rikliga mängd av vitsippor som finns på Stora Vadet, förhoppningsvis kommer de nästa vår att trivas mycket bättre vid Götalabäcken, när alla nedfallna grenar och sedan tidigare nedsågade och på platsen dumpade mindre träd är borta.

Öppna marker på Stora Vadet i Götala 20120428.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0