Intramuros - tre kyrkoplatser att besöka i Manilas muromgärdade gamla stad.

Intramuros i Manila.
 
Metropolitiska Manila omfattar sex städer och 12 orter. Filippinernas huvudstad ligger vid havsviken Manila Bay som är en del av Sydkinesiska sjön, och Manila delas av Pasigfloden. Staden är historisk och modern, fattig och rik. Metro Manilas hjärta är det muromgärdade området Intramuros, som var huvudstad under den spanska kolonisationen och har bevarat gamla fängelsehålor och krutrum, men konstgallerier och teatrar har tillkommit.
 
Spanjorerna gjorde Manila till sin huvudstad i Filippinerna, när man koloniserade öarna på 1500-talet. Platsen hade varit bebodd långt före, men spanjorerna befäste sin stad och murarna kvarstår ännu idag, trots många krig och omfattar det idag som heter Intramuros - innanför murarna.
 
När spanjorerna landsteg på Filippinerna hade man med sig katolska präster och munkar från olika ordenssällskap. Vid sidan av inhemska naturreligioner, var islam introducerad på öarna sedan tidigare.
 
Katolska kyrkan segrade på Filippinerna och det filippinska folket är till större delen katolsk, även om en tiondedel bekänner sig till protestantismen och en mindre del till islam och ännu idag inhemska naturreligioner. Interiörbild från San Agustins kyrka i Intramuros.
 
Intramuros är fylld av butiker, parker och hade fordom ett stort antal kloster och kyrkor, såsom den återuppbyggda domkyrkan, vilken vi besökte på nyårsafton 2017. Då passerade vi även San Agustins kyrka, vilken jag fick möjlighet att besöka i juli 2018, det blev en fantastisk upplevelse.
 
Artikelförfattaren Harri Blomberg vid San Agustins kyrka i Intramuros, den 3 juli 2018.
 
San Agustins kyrka i Intramuros.
 
Artikelförfattaren Harri Blomberg i San Agustins kyrka i Intramuros, den 3 juli 2018.
 
Den inre trädgården tillhörande San Agustins kyrka och kloster i Intramuros, den 3 juli 2018.
 
Intramuros före andra världskriget var säte för åtta kyrkor.
 
Innanför murarna fanns förutom stadens katedral, även sju andra romersk-katolska kyrkor. Alla utom en av dessa kyrkor förstördes i slaget vid Manila 1945. Endast ovannämnda San Agustinkyrkan (Augustinerna) med sina loftgångar och tillhörande inre trädgård, som byggdes 1607, klarade sig, däremot så förstördes det tillhörande klosterkomplexet. Det sägs att tillsammans med Berlin och Warszawa var det ingen huvudstad som blev så förstörd som Manila.
 
Intramuros efter andra världskriget, endast San Agustinkyrkan av gamla stadens åtta kyrkor klarade sig undan total förstörelse.
 
Intramuros i ruiner efter andra världskriget.
 

Intramuros, var sätet för religiös och politisk makt under den spanska kolonialtiden, vilket de åtta stora kyrkorna visade.  Manilakatedralen, platsen för den romerskkatolska ärkebiskopen i Manila, rekonstruerades 1958.

 

Platsen för den forna Lourdes-kyrkan i Intramuros, den gamla stadsdelen är väl skyltad att man som turist lätt får information om Intramuros historia.
 
Italienaren St Nickolaus av Tolentino (1245-1305), överdelen pryds av St Helena och kejsaren Konstantin, som finner det äkta korset som Jesus Kristus korsfästes på. Han namngav en av de forna kyrkorna i Intramuros. Altaruppsats i San Agustins kyrka i Intramuros.

 

De andra kyrkorna som byggdes av olika religiösa ordnar var San Nicolas de Tolentino-kyrkan (The Recollects är en sidogren av franciskanerna), San Francisco-kyrkan (kvinnlig gren av franciskanerna), kyrkan Third Venerable Order Church (Third Order of Saint Francis, är en sidogren av franciskanerna), Santo Domingo–kyrkan (dominikanerna), Lourdes-kyrkan (kapucinerna är verksamma inom kapucinorden, kyrkan tillägnades Vår Fru av Lourdes) och San Ignacio-kyrkan (jesuiterna). Efter andra världskriget valde de kristna ordnarna att rekonstruera sina kyrkor utanför Intramuros.

 

Spanjorerna tog med sig sin kristna tro, men även utbildningsanstalter såsom universitet och klosterskolor. Målningar i San Agustins kyrka i Intramuros.
 
Världskulturarvet, kyrkan och klostret som går under namnet San Agustin Church i Intramuros (Manila), innehåller bland annat kvarlevorna - i ett vackert gravmonument - av Miguel López de Legazpi (1502-1572), den första spanske guvernören över Filippinerna.

 

Under den spanska koloniala perioden fanns det i äldre tider totalt 1200 spanska familjer som bodde i närheten av Intramuros, 600 spanska familjer inom murarna och ytterligare 600 boende i förorterna utanför Intramuros. Utöver detta var omkring 400 spanska soldater garnisonerade i den muromgärdade staden. Det gjorde att Intramuros tidigt också blev centrum för stora utbildningsinstitutioner i landet.

 

Kyrkliga museiföremål i San Agustins kyrka i Intramuros.

 

Konvent och kyrkliga skolor grundades av olika religiösa order. Dominikanerna inrättade Universidad de Santo Tomás år 1611 och Colegio de San Juan de Letrán år 1620. Jesuiterna grundade Universidad de San Ignacio år 1590, det första universitetet i landet, men stängdes 1768 efter jesuiterna utvisades ur landet. Efter att jesuiterna fick återvända till Filippinerna, etablerade de Ateneo Municipal de Manila 1859.

 

Kontemplation i klosterträdgården, tillhörande San Agustins kyrka i Intramuros.

 

Under den japanska ockupationen under andra världskriget blev San Agustin-kyrkan ett koncentrationsläger. De sista dagarna av slaget vid Manila 1945 hölls hundratals invånare och prästerskapet fångna i kyrkan av japanska soldater, då många ur gisslan dödades under den tre veckor långa striden.

 

San Agustins kyrka i Intramuros.
 

Kyrkan var den enda av kyrkorna i Intramuros, som klarade den kombinerade intagandet av staden av de amerikanska och filippinska markstyrkorna våren 1945. Medan kyrkan fick sitt tak skadat, blev det intilliggande klostret fullständigt förstört. På 1970-talet ombyggdes det tidigare klostret till ett museum under design av arkitekten Angel Nakpil. Kyrkan blev klassificerat som ett världsarv 1993 och 2013 renoverades kyrkan, då även fasaden fick bytte färg.

 

Utgång till The Tribuna, läktaren ovanför San Agustin-kyrkan i Intramuros.
 
Santo Niño av Cebu.
 
San Agustin-kyrkan i Intramuros.
 

Idag används San Agustin-kyrkan för dagliga katolska mässor, dop och bröllop, samtidigt som ett stort antal besökare kommer och besöker ett fantastiskt museum med alltifrån förhistoriska artefakter till flera hundra års kyrkskatter. Ett dagsbesök räcker inte till för att ta del av museets alla föremål.

 

San Agustin-kyrkan i Intramuros.
 

Alldeles i närheten av San Augustin-kyrkan renoverar man för närvarande ruinerna av San Ignacio-kyrkan och dess kloster. Här rekonstrueras Museo de Intramuros, ett kyrkligt museum.

 

San Ignacio-kyrkan och dess kloster rekonstrueras till Museo de Intramuros, ett kyrkligt museum i Intramuros.

 

Jag var där med mitt resesällskap och tror att det kommer att bli ett fantastiskt museum när det är färdigt, här ska en del av Intramuros gamla skatter visas upp för allmänheten, innanför de gamla murarna av San Ignacio-kyrkan.

 

San Ignacio-kyrkan och dess kloster rekonstrueras till Museo de Intramuros, ett kyrkligt museum i Intramuros.
 

Kapucinerna flyttade Lourdes kyrka 1951 till hörnet av Kanlaon Street och Retiro Street (nu Amoranto Avenue) i Quezon City. Idag finns på den forna kyrkplatsen Silahis Souvenir Shop, där man hittar gott filippinskt hantverk till avsalu. I fyra avdelningar hittar man från traditionella till nyskapande artefakter och konstverk, varvat med böcker och dylikt. Vi besökte platsen och butikerna i juli 2018.

 

Silahis Souvenir Shop har övertagit platsen för det forna kapucinernas kloster och Lourdes kyrka i Intramuros, som istället återuppbyggdes utanför Intramuros efter andra världskrigets förstörelse. 
 

De andra religiösa ordnarna rekonstruerade också sina kyrkor utanför Intramuros efter kriget. Dominikanerna byggde en ny Santo Domingo-kyrka på Quezon Avenue i Quezon City. Ordensbröderna i The Recollects, som är en sidogren av franciskanerna, valde att inte återbygga sin San Nicolas de Tolentino-kyrka, utan flyttade till sin andra kyrka, San Sebastians kyrka (numera uppgraderad till en basilika) i Quiapo, 2,5 kilometer nordost om den muromgärdade staden. Tidningen Manilla Bulletin har sin redaktion på den forna kyrkplatsen i Intramuros. San Sebastians basilika förklarades som en nationell helgedom år 1997. The Order of Saint John of God flyttade till Roxas, medan The Order of Poor Clares (franciskaner, tillhörande Sankta Klaras orden) flyttade till Aurora Boulevard. Platsen för det gamla San Francisco-kyrkan hålls numera av Mapua Institute of technology.

 

San Agustin-kyrkan i Intramuros.


Intramuros – sevärdheter längs det gamla muromgärdade Manilas västra och södra befästningsanläggningar.

Intramuros, sedd från hotellrummet på The Manila Hotel.
 
Om man kommer med en kalesa in till Intramuros i Manila, kan man kliva av vid stadsporten Postigo del Palacio, som byggdes 1662 och ledde till palatsen för den spanska generalguvernören och ärkebiskopen i Manila. Originalporten var belägen en bit norrut (nordost) och blev renoverad 1782.
 
Kartabild över Intramuros i Manila 1898. Havsstranden låg alldeles i anslutning till den västra stadsmuren.
 
Kartbild över Intramuros i Manila 2018.
 
Informationsskylt om stadsporten Postigo del Palacio i Manila.  
 
 
Den filippinska nationalhjälten José Rizal passerade genom denna port från Fort Santiago till avrättningsplatsen vid Bagumbayanfältet den 30 december 1896, på den plats där The Rizal Monument från år 1913 i Rizal Park står och som innehåller kvarlevorna av frihetskämpen Rizal. På en plakett på framsidan av obelisken  står det:

"To the memory of José Rizal, patriot and martyr, executed on Bagumbayan Field December Thirtieth 1896. This monument is dedicated by the people of the Philippine Islands."
 
The Rizal Monument i Manila 20180704.
 
Stadsporten Postigo del Palacio skadades under slaget om Manila 1945, men restaurerades 1968. Bron på framsidan av fästningsporten utgrävdes arkeologiskt och restaurerades i sin tur under åren 1982-1983.
 
Insidan av Postigo del Palacio i Intramuros.
 
Mot havsfronten (frente de la marina) i väster uppfördes militärkomplexet The Seafront Complex och som byggdes 1592. Det består av följande befästningsanläggningar:

1) Lilla bastionen Baluartillo de San Jose
2) Redutten Reducto de San Pedro
3) Lilla bastionen Baluartillo de San Eugenio
4) Bastionen Baluarte Plano Luneta de Santa Isabel
5) Lilla bastionen Baluartillo de San Juan
 
Informationsskylt för The Seafront Complex i Intramuros.
 
Anledningen till befästandet av denna sektion av den nyuppförda spanska staden Manila (vilken ersatte en ickespansk stadsliknande bosättning, som idag går under namnet Intramuros – innanför murarna, alltså staden innanför murarna), hade att göra med att just denna sjöfront hade en svag försvarslinje och kom att ordentligt att befästas under 1600-talet under det återkommande militära invasionshotet av holländare och kinesiska pirater.
 
The Seafront Complex i Intramuros.
 
Generalplanen för The Seafront Complex förberedes av Miquel Antonio Gomez och reviderades av Juan Martin Cermeño, samt byggdes under åren 1779-1786 under ledning av Tomas Sanz.
 
The Seafront Complex i Intramuros.
 
Under den amerikanska perioden (1898-1946) var den lilla bastionen Baluartillo de San Jose högkvarter för U.S. Military Adviser, rådgivare till Filippinernas fältmarskalk general Douglas Mac Arthur (1880-1964). Denna plats blev mer populärt känd som No 1 Victoria Street, skadades under slaget av Manila 1945 och restaurerades under åren 1980-1987.
 
The Seafront Complex i Intramuros.
 
Bastionen Baluarte de San Diego är det äldsta stenfortet i Manila, byggt 1586 och kallades då Nuestra Señora de Guia och ritades av jesuitprästen Antonio Sedeño, men den förföll fort och renoverades  1593, kom att byggas in den växande stadsmuren som skyddade Manila. Den övergavs senare, på grund av dess instabila grund.
 
Bastionen Baluarte de San Diego, sedd från hotellfönstret på The Manila Hotel.
 
The Manila Hotel, sedd från bastionen Baluarte de San Diego i Intramuros.
 
Informationsskylt om bastionen Baluarte de San Diego i Intramuros.
 
Artikelförfattaren Harri Blomberg med resesällskap, imponerades av de historiska kvarlämningarna  i bastionen Baluarte de San Diego.
 
En ny bastion konstruerades med böjda hörn, så kallade orillons, och maskerade kanoner i flankerna.
 
Ett par av bastionen Baluarte de San Diegos kanoner.
 
Denna bastion förstördes under den brittiska invasionen 1762, men reparerades och renoverades 1764. Amerikanska arméns förrättningssektion byggdes på platsen under den koloniala tiden.
 
Bilder från bastionen Baluarte de San Diego, den gamla vallgraven utanför Intramuros i Manila är golfbana idag.
 
Bastionen Baluarte de San Diego förstördes under Andra världskriget, utgrävdes arkeologiskt 1980 och efter rekonstruktioner och med tillhörande prunkande trädgård en av huvudattraktionerna i den befästa staden Intramuros.
 
En prunkande vacker trädgård omger bastionen Baluarte de San Diego i Intramuros.
 
Utgång finns via stadsporten Puerta Real i söder till övriga Manila eller kan besökaren fortsätta till fots  tillbaka norrut längs huvudgatan General Luna mot kloster, domkyrka och Fort Santiago.
 
Insidan av den södra stadsporten Puerta Real i Intramuros.

Kärlekens tempel - Temple of Leah – i Cebu City.

De klassiska influenserna från Europa är mycket tydliga.
 
Temple of Leah är ett nybyggt klassiskt tempel med tydliga kopplingar till det europeiska kulturarvet, som har byggts uppe i bergen ovanför Cebu City i Filippinerna.
 
Grekiska kolonner, statyer och annat som påminner mer om Grekland än Filippinerna.
 
Det påbörjades uppföras 2012 och förväntas vara färdigt 2020 såsom en kärleksförklaring till och åminnelse över filippinskan Leah Villa Albino-Adarna (1941-2010), rest av hennes make Teodorico Soriano Adarna (född 1938) som var gift med Leah i 53 år.
 
 
Templets stora staty föreställande Leah har en plakett, vars text lyder:

“Beloved Wife and Mother: Leah V. Albino-Adarna was chosen Matron Queen of her Alma Mater the University of Southern Philippines. This bronze statue portrays her composure and regal bearing when she was crowned. May the beholder discern her innate beauty, poise and genteelness.”
 
 
Det kan jämföras med det indiska Taj Mahal, också en kärleksförklaring av en make till sin döda hustru. Utsikten från templet  i Cebu City är hänförande, man ser bergen, staden och havet.
 
 

 

Filippinerna - havet.

Skeppsbyggnad och sjömansyrken har försörjt min finländska släkt i generationer.
 
Jag tillhör ett sjöfarande folk sedan generationer tillbaka, fädren har byggt stora och små båtar. Vi har upptäckt nya kuster och fått vår utkomst av havet, så julen 2017 då jag med min dåvarande familj fick möjligheten att en varm dag bada i Davaobukten, som är en del av Stilla havet var lyckan gjord.
 
Norra delen av Östersjön från Bottenhavet ned till skärgården i Åboland och Åland är min finländska hembygd.
 

Under min andra resa blev det mest att bada i olika hotells badanläggningar i städerna Cebu City, Manila och Vigan, samt i en flod med tillhörande vattenfall i samband med en kanjonering ovanför Kawasan Falls på ön Cebu. 

 

Hotellbad på Cebu Parklane International Hotel 20180628.
 
Hotellbad på The Manila hotel 20180703.
 
Hotellbadet på Hotel Luna i Vigan 20180707.
 
Hotellbadet på Quest Hotel & Conference Center i Cebu 20180710.
 

Där vi höll oss vid kustlinjen till sundet Tañon Strait, vars andra strand är ön Filippinernas tredje största ö Negros, även kallad Buglas. På ön ligger de två provinserna Negros Occidental och Negros Oriental. Vilken jag såg den senare, när vi var i bergen och stranden.

 

Artikelförfattaren Harri Blomberg bestiger ett berg i den sydvästra delen av ön Cebu vid sundet Tañon Strait 20180713.

 

Vi var några dagar i Vigan och dit kom via den internationella flygplatsen Laoag i nordvästra delen av ön Luzon i Filippinerna, som ligger vid Sydkinesiska sjön (Sydkinesiska havet).

 

Sydkinesiska sjön utanför Laoag i norra Filippinerna 20180706.
 

Stränderna i Vigan är berömda för sitt bad, men vi hann inte besöka dem denna resa, då kulturobjekten i den spanskinfluerade staden var för många.

 

Gryning i Filippinerna, havet utanför Cebu City 20180710.

 

Däremot då vi ankom till Cebu City för andra gången i somras, hade vi en heldag vid stranden på den östra sidan av ön Mactan.

 

Sandstranden och strandlivet vid Mactan Newtown Beach i Filippinerna 20180711.

 

Vi blev körda med taxi från centrala Cebu City till stranden "Mactan Newtown Beach", tidigare kallad ”Portofino Resort”, men ändrade namn under en ny ledning. Vi hyrde en stuga och beställde dit mat och dryck, medan vi badade och tog del av sandstrandens bekvämligheter.

 

Mat och dryck i goda vänners lag, Mactan Newtown Beach utanför Cebu City 20180711.
 

Mitt hjärta föll för några gatuhundar vid strandstugan, som jag gav mat. Först vågade tiken komma och smaka, då hon såg att jag hade ett gott hjärta hämtade hon sin valp. Då brast mitt gamla hjärta.

 

Strandhundarna åt med glupskhet våra rester, stannade sedan kvar och höll oss sällskap. Mactan Newtown Beach utanför Cebu City 20180711.
 

 
Havet förenar på gott och ont, spanjorerna anlände och koloniserade Filippinerna på 1500-talet. I slutet av 1800-talet kom USA också över havet och övertog den forna spanska kolonin. Idag är det filippinska folket efter den nationella självständigheten 1946 starkt fortfarande påverkade av den spanska och amerikanska kulturen, vid sidan av sina inhemska traditioner.

En tur till paradiset – kanjonering ovanför Kawasan Falls.

Kawasan Falls ligger på den västra sidan av ön Cebu i Filippinerna.


Den 13 juli 2018 åkte jag och tre filippinska killar bosatta i Dipolog City på ön Mindanao till kommunen Badian på sydvästra delen av ön Cebu. Det blev en hel dagstur tur och retur från staden Cebu City som vi hade som bas under några trevliga julidagar tillsammans i Filippinerna.

 

Väl framme i kustsamhället Badian, fick vi tillgång till skyddsutrustning och vår kanjoneringsguide, som med motorcyklar tog oss upp till bergen, där vi vandrade till den trånga kanjonen, som låg långt nedanför bergen.


Denna fredag hyrde vi en taxi för en heldag och åkte tidigt på morgonen för att undkomma den värsta trafikstockningen i Cebu Citys närområde, väl på andra sidan ön var trafiken mycket lugnare. Vårt mål var att uppleva en fem kilometer lång kanjonering från Barangay Sulsogan till Kawasan Falls, den tog flera timmar att genomföra och jag var nog den äldste av alla som vandrade, hoppade, simmade och klättrade denna dag genom ett 50-tal mindre och större vattenfall i kanjonen.

 

Kanjonen med sina 50-tal vattenfall gav paradisiskt intryck och det svala vattnet kändes uppfriskande i värmen på ön Cebu. Halvvägs ned till havet fanns enklare matstånd, som mättade våra hungriga magar bra och gav oss återvunnen energi.
 

Vi hyrde en certifierad lokalguide från MCDC Travel and Tours i Badian som tog oss genom det fantastiska landskapet, mycket vackrare än så här blir det inte förrän vi når paradiset. Utan honom hade vi aldrig klarat oss helskinnade genom forsarna som följer floden Matutinao river genom kanjonen som avslutades nere vid kusten, där ett trefaldigt vattenfall, Kawasan Falls, med turkosblå vatten är ett av de populära turistmålen i provinsen, med restauranger och boende för besökarna. Vi firade vår bedrift med att dricka lokalöl vid en restaurang intill det största och mest kända vattenfallet nedströms kanjonen. Halvvägs i kanjonen kunde man köpa varm mat av bybor som hade klättrat ned i ravinen och hade enklare matstånd, så gott efter allt klättrande, hoppande och simmande. Därefter orkade man även de sista kilometrarna i ravinen, ned till havet.

 

Det var som en stor vattenlekpark, fast på riktigt. Jag blev imponerad över mig själv att jag klarade att ta igenom kanjonen, de flesta som samma dag genomlevde samma äventyr var betydligt yngre än jag.
 

Kanjoneringen blev ett roligt och minnesvärt äventyr för alla oss fyra, samtidigt vår form av turism skapar mycket jobb för lokalbefolkningen. Taxichauffören väntade på oss i Badian nedanför vattenfallen och tog oss hem, efter ett stopp på en vägkrog där vi åt oss mätta och sov gott tillbaka till Cebu City, som vi anlände långt efter att det hade blivit mörkt.

 

Vi var alla fyra mycket nöjda över vår dag vid vattenfallen i Kawasan Falls på ön Cebu i Filippinerna.

Luzon Inn & Restaurant i Vigan.

Staden Vigan på huvudön Luzon i Filippinerna är mycket promenadvänlig.

 

På en av mina stadspromenader i Vigan i juli 2018 slank jag in och drack ett par kalla öl i restaurangdelen av Luzon Inn, familjen som ägde stället var så underbar och gästerna också, att jag återkom varje dag jag fortfarande var kvar i den fina spanskinfluerade staden.

 

Första besöket på Luzon Inn gav mersmak, så jag kände att jag ville återkomma.
 
Man har haft hotellverksamhet inom familjen i årtionden, det tidigare hotellet brändes ned under andra världskriget, då japanerna ockuperade staden Vigan och hade hotellet som en av sina baser. Dessutom har man tillverkat välsmakade nudlar sedan 1940 och serverar på sin restaurang Pancit Canton och Pancit Miki, två rätter som har funnits på matsedeln i över tre kvartssekler.
 
 
På Luzon Inn säljer man Pancit Canton, som man har tillverkat sedan år 1940 inom familjen. Dessutom är man återsäljare åt lokala bönder, vars vin och kaffe finns till avsalu. Jag köpte hem många produkter som har gett bort i Sverige och Finland. Far och son i familjen har konstnärliga ambitioner, så det finns mycket att titta på och prata om när man besöker inrättningen.
 
Pancit betecknar en räcka matträtter i Filippinerna med nudlar som bas. Det var kineserna som bragte maträtten till Filippinerna, men den har brett ut sig ett stort antal varianter i hela Filippinerna. Pancit är ett gammal kinesiskt begrepp som betyder ”lätt och raskt kokt”.
 
En av sönerna i ägarfamiljen tillverkar pancit i köket på Luzon Inn.
 
Luzon Inn & Restaurant ligger på General Luna street 52, 2700 Vigan City, Ilocos Sur, Filippinerna, endast 400 meter från Vigans huvudgata Calle Crisologo and 600 m from Bantay Bell Tower. Jag bodde inte på hotellet, men fick ett par rum uppvisade och de var enkla men rena och mycket prisvärda, dusch, toalett och Internet ingår i rumpriset.
 
Familjefadern bjöd undertecknad på födelsedagstårta, samt berättade om det äldsta familjehotellet som finns avbildat på ett fotografi från tiden före japanernas ockupation under Andra världskriget. Gästvänligheten var genuin.
 

 
Artikelförfattaren Harri Blomberg har landat på Laoag International Airport, den närmaste större flygplatsen ett par timmars bilresa norrom Vigan.
 
Artikelförfattaren Harri Blomberg tar ett avsvalkande bad på Hotel Luna i Vigan.
 
En staty över författarkollegan Leona Florentino (1848-1884) i Vigan. Hon är begravd med sin make i Vigans domkyrka.
 
Filippinska keramikverkstäder i Vigan, tar emot besökare som får lära sig att dreja krukor och fat.

Tre gamla kyrkor i staden Vigan.

Katedralen i Vigan.

 

Staden Vigan är ett biskopssäte, på samma sätt som Skara i Västergötland, men istället för Skara stift heter stiftet Nueva Segovia och domkyrkan St. Pauls Metropolitan Cathedral eller i vardagligt tal Vigans katedral, belägen framför torget Plaza Salcedo och regionens förvaltningsbyggnad Ilocos Sur Capitol Building.

 

På torget Plaza Salcedo finns domkyrkan och regionens förvaltningsbyggnad Ilocos Sur Capitol Building.
 

Vigans domkyrka ingår med hela staden i UNESCOs världsarvslista sedan år 1999, såsom den bästa representanten av de återstående spanskinfluerade städerna på Filippinerna.

 

Vigans domkyrka.

 

Den ursprungliga kyrkan uppfördes efter direktiv av den spanske conquistadoren Juan de Salcedo (1549-1576) år 1574, men skadades av jordbävningar 1619 och 1627, blev rekonstruerad och ombyggd 1641, men förstördes åter 1739, denna gång av en brand. Den nuvarande kyrkan – fjärde kyrkan på plats – byggdes under åren 1790-1800 med tillhörande klocktorn i söder, med en väderhane som symboliserar S:t Peter på toppen, med en höjd på 25 meter över marken. 

 

Domkyrkans klocktorn i Vigan.
 

Domkyrkan har som många andra filippinska kyrkor tjocka stöttor på sina sidor för att stödja byggnadsstrukturen under de återkommande jordbävningarna som drabbar landet.

 

Domkyrkan i Vigan har byggts med sidostöttor för att klara av återkommande jordbävningar i regionen.
 
Tre valvförsedda skepp finns i Vigans domkyrka.

 

Inuti kyrkan med sina tre skepp och ett huvudaltare och 12 mindre altare, finns även begravningsplatser för de tidigare biskoparna i stiftet och poeten Leona Florentino (hennes och makens Elias de los Reyes gravmarkör kan ses på en kolonn nära sidodörren mot Plaza Burgos).

 

Ett mindre altare och gravstenar i Vigans domkyrka.

 

Norr om floden Mestizo River (som sedan övergår till floden Govantes River innan den når havet) finns Bantays kyrka och det berömda klocktornet i tegel från år 1590, som står på kulle cirka 90 meter från kyrkan.

 

Artikelförfattaren Harri Blomberg uppskattar att besöka Bantays berömda klocktorn.

 

Den äldsta kyrkan nedanför klocktornet var också samtida, men skadades svårt under andra världskriget och började rekonstrueras 1950.

 

Kyrkobyggnaden i Bantay.

 

Kyrkan i Bantay tillåter besökare att klättra upp i klocktornet, efter att man har gett en frivillig donation till kyrkans välbevarande, och därifrån har man en bra utsikt över omgivningen – Bantays kyrkogård, staden Vigan på andra sidan floden och bergskedjan Cordillera Central på ön Luzon i fjärran. Det 428 år gamla klocktornet är fortfarande i gott skick med de ursprungliga klockorna som fortfarande hänger i toppen.

 

Utsikten från det flera hundra år gamla klocktornet i Bantay är imponerande.
 

Kyrkobyggnadens fasad är återuppbyggd i neogotisk stil med en mix av pseudo-romansk material och element, för att utstråla det spanska kulturarvet, uppförd i tegel och lera. Namnet Bantay kommer från den spanska tiden, då klocktornet användes såsom vakttorn för att spana efter pirater, då bantay betyder vakt.

 

Kyrkan Sankt Augustine Church i Bantay är en vacker skapelse.

 

En av arkitektoniska höjdpunkterna i staden Vigan, med sin spanska koloniala arkitektur, är en vacker liten kyrkogård - Simbaan a bassit (betyder Liten kyrka) - med tillhörande kapell från 1850-talet, tillägnad Santo Cristo, som i regionen kallas "Apo Lakay" och som tros ha räddat Vigans befolkning från pesten, både 1756 och 1882.

 

Begravningskapellet Simbaan a bassit i staden Vigan uppfördes på 1850-talet.
 

Begravningskapellet har genomgått flera renoveringar och tar upp emot ett 100-tal personer i samband med begravningsförrättningar.

 

Gravstenar och -hus på kyrkogården vid begravningskapellet Simbaan a bassit i Vigan.

Jag har hört om en stad – Vigan.

Vigan lockar turister från hela världen.

 

Under min första resa till Filippinerna i julas fick jag höras om en stad, inte ovan molnen, inte ovan jordiska dimhöljda länder.

 

Vigan är en småskalig stad i Filippinerna.

 

Däremot om en flod som leder till solljusa stränder, om en stad med fina kullerstensgator och sin berömda spanska arkitektur.

 

Floden Mestizo River rinner igenom staden Vigan på väg ut till havet.

 

Under min andra resa till Filippinerna i somras fick jag äntligen komma till Vigan (officiellt City of Vigan), som är en av de äldsta städerna på Filippinerna och är administrativ huvudort för provinsen Södra Ilocos, Ilocosregionen.

 

Vigans gator är välbesökta även kvällstid.

 

Staden med drygt 50 000 invånare ligger på huvudön Luzons västkust.

 

Utsmyckning i Vigan.

 

Den har placerats på UNESCO: s världsarvslista och Calle Crisologo, belägen i stadens historiska centrum, är stängd för fordonstrafik.

 

Gatan Calle Crisologo i Vigan.

 

Denna vackert bevarade kullerstensgata är kantad av koloniala tiders handelshus och barockkyrkor. Hästdragen vagnar, som kallas kalesa, är med och skapar den härliga atmosfären.

 

Vigan är en stad som får en att göra glädjeskutt.

 

De flesta av stadens eleganta byggnader är privata hem, men några har omvandlats till hotell, Bed & Breakfast (rum och frukost) och museer, vilket gör det möjligt för besökare att se dess fantastiska interiörer.

 

Museet Padre Burgos House i Vigan.
 
Museet Crisologo Museum i Vigan.

 

Dagens stad grundades under den spanska eran, men var en handelspunkt långt före dess, och härur har stadens unika arkitektur skapats med delar av lokal, kinesisk och europeisk arkitektur.

 

Baluarte i Vigan.

 

Bergstoppar syns i horisonten, bortom hustaken i Vigan.
 

Vigan anses vara Asiens bästa exempel på en planerad spansk kolonialstad, efter att de övriga städerna i Filippinerna skadades svårt och raserades till stora delar under krigsåren på 1940-talet, då Japan ockuperade öarna.

 

Staden Vigan undvek till större delen att förstöras under Andra världskriget.
 

 

Vigan är en fotovänlig stad.

Kalesa – att åka häst och vagn på traditionellt sätt i Filippinerna.

En kalesa vid The Manila hotel, den 3 juli 2018. Vi fick skjuts till Intramuros, genom en tät trafikerad stadstrafik.
 

Kalesan är en färggrann hästdragen vagn, som erinrar om det spanska koloniala styret i Filippinerna på 1700- och 1800-talet.

 

En avställd kalesa på ett museum i Vigan, staden är belägen i nordvästra Luzon.

 

Även om den nästan försvann ur gatubilden efter andra världskriget till förmån för motoriserade fordon, har den senare tid återkommit i turiststäder som Manila och i städer som Vigan, som är Asiens bästa exempel på en planerad spansk kolonialstad, försvann den aldrig utan lämpar sig väl för trafik i stadens historiska centrum, med vackert bevarade kullerstensgator och kantade av koloniala tiders handelshus och barockkyrkor.

 
I Vigan är kalesan ett givet inslag och försörjer många stadsbor.
 

I svenskan använder vi begreppet kalesch, även kallad barouche, för dessa hästdrivna vagnar. Det är en fjädrad vagn med två eller fyra hjul där sätena är vända mot varandra. Vagnen är öppen fram och har en sufflett bak. Det finns flera olika varianter av denna typ av vagn, både med och utan kuskbock. 

 

En avställd fyrhjulig vagn på ett museum i Vigan.
 

Det finns även en typ av diligens som har en fast kur som kallas postkalesch. Även andra typer av finare vagnar kan ibland kallas kalesch. En variant av denna vagn utvecklades under 1800-talets senare hälft och kallades barouche eller barouchette.

 

En avställd fyrhjulig vagn på ett museum i Vigan.

 

I bland annat Québec i Kanada och på Filippinerna används kalesch eller "kalesa" om de i dessa länder vanligt använda tvåhjulig vagnarna.

 

Kalesor i Vigans stadstrafik.
 

 

En kalesa (även känd som carromata, caritela eller karitela) är en hästdragen ”kalash” som används i Filippinerna. Det var ett transportsätt som introducerades på de filippinska öarna på 1700-talet av de spanska kolonisatörerna och var ursprungligen endast reserverade för adelsmän och andra högt ansedda medborgare.

 

 

Kalesor i Vigan.

 

 

De används mer sällan på gatorna idag, förutom i de turistfrekventa områdena i gamla städer och i vissa landsbygdsområden. Den filippinska kompositören Ambrosio Del Rosario komponerade originalmusiken och konstnären Levi Celério skrev texterna till en sång om Kalesa, där man ärade transportmedlet.

 

 

Kalesor i Vigan.

 

Ordet, också stavat calesa, kom till Filippinerna från spanskan, som i sitt äldsta ursprung i Europa härrör från ett kyrkoslaviskt ord som betyder hjul, ty även det svenska ordet kalesch kommer utifrån, från tyskans ord Kalesche, som härstammade från tjeckiskans kolesa, som betydde vagn eller hjul.

 

Kalesan är populär att avbilda.

 

En kalesa ser ut som en lutande vagn, och dras av en enda häst. Den har två runda hjul på varje sida och två rader säten som rymmer fyra personer. Föraren sitter på ett träblock som ligger på framsidan av vagnen nära hästen.

 

Kalesan är ett trivsamt färdmedel.
 

När kalesa introducerades under 1700-talet, växte det till ett betydande transportsätt på de filippinska öarna. Rika, utbildade filippiner som kallas ilustrados använde kalesan för personliga resor, såväl som för transport av varor till närliggande områden.

 

 

Under den amerikanska ockupationen höll Manila stad med kalesas, men dessa sjönk i popularitet efter förödelsen av Intramuros under andra världskriget.

 

Kutsero kallas kalesa-föraren i Manila. Här på väg till Intramuros från The Manila hotel.

 

Kalesa-föraren kallas vanligtvis kutsero (tagaloiserad från cochero, "bilförare"). 

 

150 pesos (25-30 kr) i timmen är taxan för häst och vagn, vi brukade hyra en kalesa (calesa) flera timmar åt gången, då vi besåg den fina staden Vigan.
 

När en kutsero vill att hästen ska svänga till höger säger han "mano",  medan han säger "silla" för att få hästen att svänga åt vänster.

 

Kalesa-förare i Vigan, vagnen är registrerad och föraren namngiven. Vår kutsero hette Cris.

 

Även om kalesa har blivit en alltmer sällsynthet, finns de kvar i Filippinerna, till exempel i Vigan och Laoag. Kalesas finns också i Intramuros, där de tillgodoser turister i Manila, liksom i Iligan, där man med dekorerade kalesas kan ta en tur längs en viss gata.

 

 
 

I Cagayan är kalesas vanliga, särskilt i Tuao och andra kommuner i provinsen. I Tuguegarao är vagnarna en del av trafiken tillsammans med privata bilar, motorcyklar, trehjulingar, jeepneys, lastbilar och cyklar.

 

En modell av en tartanilla i Cebu City.

 

På huvudön Luzon heter det Calesa, medan ordet Tartanilla är en tvåhjulig hästvagn som används som kollektivtrafik i många cebuano-talande städer i centrala och södra Filippinerna, inklusive Cagayan de Oro.  Medan i calesan så möts både föraren och passageraren längs samma riktning som hästen står inför, sitter i tartanillan passageraren mot sidan av vägen; tartanillas passagerarstolar är ordnade som i en standard jeepney.

 

En avställd tartanilla i Cebu City.


Det var tartanillan som var kungen av vägen och styrde de små kullerstensgatorna i städerna med sin klippety-klopp.

 

I det gamla Cebu City fanns det gott om tartanillor.

 

Idag har de försvunnit helt, men inte i städerna Iligan, Ozamis och Tangub, där de fortsätter att dela stadsrummet med modern motoriserade kollektivtrafik.

 

I det gamla Cebu City fanns det gott om tartanillor.

RSS 2.0