Från Skara station till Brunsbo hållplats.

Smalspåret i Hjortöström 1989, fotografi av Harri Blomberg.


Under åren 1988-1998 var jag delägare till ett kråkslott på 17 rum i Hjortöström, intill smalspåret som gick mellan Växjö och Västervik via Virserum, som var vår närmaste tätort. Sommartid gick persontrafik med både rälsbussar och ånglok, som drevs av smalspårsföreningen. Bilden ovan tog jag sommaren 1989, då ångloket på Smalspåret fyller på vatten från dammen i byn Hjortöström, ett samhälle 2-3 kilometer söder om Virserum i Småland. Det stora trähuset i bakgrunden ägdes av mig till en tredjedel. Bilden nedan vid samma hus och järnvägsräls är tagen av min vän – konstnärinnan Katti Brolin i Virserum - i januari i år.


Hjortöström i januari 2012, fotograferad av konstnären Katti Brolin i Virserum.
 

Idag är trafiken på vissa av delar av bansträckan Växjö – Hultsfred begränsad till dressin, men önskan finns hos smalspårsfantaster att hela banan åter ska trafikeras, vilket vore lovvärt. För att ta mig till och från Virserum brukade jag vandra längs rälsen längs Virserumssjön, då trafiken inte kördes, vilket man hade gjort fordom också, då det gick att lösa årskort för att vandra på spåret. En genväg istället för landsvägen.


Smalspåret i Skara 20120528.
 

Därför blev jag glad att en del av smalspåret finns kvar i Skara, den som leder till brunnsorten Lundsbrunn och drivs av föreningen Skara - Lundsbrunns Järnvägar.

Ånglok vid lokstallarna i Skara 20120428.

Skara var under 1900-talet navet i det smalspåriga järnvägsnätet i Skaraborgs län med linjer i fem riktningar.

Skara station 20120424.

De sträckor som intresserar mig mest kördes av Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg (LSSJ) & Skara-Timmersdala Järnväg (STJ), då den första hade hållplats intill landsvägen, som avviker åt norr från Götala till Brunsbo biskopsgård. Den hette Brunsbo och den andra järnvägslinjen hade en hållplats i Brunsbo äng. Den hette Brunsboäng.

Skara lokstallar 20120501.

På kartan nedan, där vägnätet är från 1933, syns ingen hållplats i Brunsbo äng, det beror på att persontrafiken på Skara-Timmersdala Järnväg upphörde året dessförinnan.

Skaras smalspåriga järnvägsnät åt fem riktningar, fastställd 1934-07-16.

 

Om jag kliver av bussen vid nya Katedralskolan intill köpcentret Jula i Skara och går till idrottsarenorna söder om busshållplatsen, så börjar en rätt så nyligen anlagd cykel- och vandringsbana som leder rakt österut mot Axvall, dess start är norrom Marie kyrkogård och är resterna av den gamla banvallen Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg.

Harri Blomberg går på banvallen Skara - Brunsbo hållplats 20120327.

Pilgrimsleden Skara – Varnhem passerar på järnvägsbanken, så boken Pilgrimsvandra i Skaraborg. Vägledning för yttre och inre vandring (2010) är ypperlig för den som vill fortsätta österut efter Brunsbo hållplats och vill veta vad det är för intressanta platser man passerar.

Brunsbo hållplats 20120327, Örnsro inseminationscentrum Viking Genetic i bakgrunden.

Författaren Agne Josefsson skriver för övrigt om Götala:

 

Söderut ligger Göta gamla kungsgård, idag herrgård med gästgiveri och möjlighet till logi. I närheten ligger en anspråkslös kulle som rymmer en rik historia: Den så kallade Tempelbacken, en forntida kult- och tingsplats.


Pilgrimsleden Skara - Varnhem 20120512.
 

Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg öppnades redan den 19 november 1874 och lades ned helt 1966. Godstrafik enligt tidtabell upphörde 1960 mellan Stenstorp och Axvall och 1961 upphörde all person- och godstrafik, inkluderande sträckan Brunsbo hållplats och Skara, förutom godstrafiken mellan Skara och Lidköping som pågick till 1966.

Banvallen strax före Brunsbo hållplats 20120512.

Järnvägsspåren Stenstorp-Axvall revs 1962, Skara-Axvall före 1967 och Lidköping-Skara 1969.

Ånglok lämnar lokstallarna i Skara 20120428.

Av banvallen återstår bara delar mellan Skara och Axvall och på vilken jag vandrade tur och retur lördagen den 12 maj 2008, då jag arbetade med att synliggöra storhögen på Stora Vadet.

Pelarsal på Stora Vadet i Götala 20120512.

Jag sågade ned mycket slån, men även det nedersta grenverket i skogsdungen som finns därstädes.

Stora Vadet i Götala 20120512.

Alltmer liknar den en pelarsal i skogen, som också finns i John Bauers (1882-1918) målningar, långt ifrån en svensk urskog.

John Bauers pelarsal.

Två stänger rabarber hade förövrigt börjat växa på storhögen.


Rabarber på Stora Vadet i Götala 20120512.


På vägen till Skara centrum passade jag på att på Julavaruhuset köpa arbetskläder till de arkeologiska utgrävningarna inom Kungahällaprojektet som för 2012 sätter igång i Ytterby, måndagen den 14 maj.


Vid grinden på Lilla Vadet i Götala, den 12 maj 2012.
 

Jag brukar ofta gena genom Marie kyrkogård och inte gå ända fram till platsen för Brunsbo hållplats, men varierar emellanåt vandringen och då tänker jag på ett grupporträtt av fotograf Sven Wilsson på Västergötlands museum, från Västarvets bildarkiv, där det står tre kvinnor vid Brunsbo hållplats, den låg intill landsvägen mellan Skara station och Tubbetorps hållplats.

Brunsbo hållplats i Skara, fotograferad av Sven Wilsson på Västergötlands museum. Foto från Västarvet.

Den sistnämnda hållplatsen livligt frekventerad då Skaraborgs läns sanatorium låg norr därom. Många militärer hade fordom använt sig av järnvägen mellan stiftsstaden och Axvall för att ta sig till regementsplatsen Axevalla hed, innan den 1917 flyttades till Vänersborg.

Ånglok vid SKLTs redaktion i stationsområdet i Skara 20120428.

 

Det finns ytterligare en bild från järnvägarnas Brunsbo på Västergötlands museum i Västarvets bildarkiv, fotografen är okänd, men fotografiet föreställer i alla fall ett ånglok och rallare i Brunsbo äng, då Skara-Timmersdala Järnväg byggdes under första decenniet av 1900-talet.

Rallare i Brunsbo, då Skara-Timmersdala Järnväg byggdes under första decenniet av 1900-talet. Foto på Västergötlands museum via Västarvet.

Bygget påbörjades hösten 1907 och banan öppnade för allmän trafik den 24 oktober 1909.

Ånglok passerar väg vid stationsområdet i Skara 20120428.

Persontrafiken lades ner 1932, medan godstrafiken fortsatte ytterligare i två decennier till 1952.

Ånglok passerar Gälakvist vid stationsområdet i Skara 20120428.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0