Från Skara station till Brunsbo hållplats.
Under åren 1988-1998 var jag delägare till ett kråkslott på 17 rum i Hjortöström, intill smalspåret som gick mellan Växjö och Västervik via Virserum, som var vår närmaste tätort. Sommartid gick persontrafik med både rälsbussar och ånglok, som drevs av smalspårsföreningen. Bilden ovan tog jag sommaren 1989, då ångloket på Smalspåret fyller på vatten från dammen i byn Hjortöström, ett samhälle 2-3 kilometer söder om Virserum i Småland. Det stora trähuset i bakgrunden ägdes av mig till en tredjedel. Bilden nedan vid samma hus och järnvägsräls är tagen av min vän – konstnärinnan Katti Brolin i Virserum - i januari i år.
Idag är trafiken på vissa av delar av bansträckan Växjö – Hultsfred begränsad till dressin, men önskan finns hos smalspårsfantaster att hela banan åter ska trafikeras, vilket vore lovvärt. För att ta mig till och från Virserum brukade jag vandra längs rälsen längs Virserumssjön, då trafiken inte kördes, vilket man hade gjort fordom också, då det gick att lösa årskort för att vandra på spåret. En genväg istället för landsvägen.
Därför blev jag glad att en del av smalspåret finns kvar i Skara, den som leder till brunnsorten Lundsbrunn och drivs av föreningen Skara - Lundsbrunns Järnvägar.
Skara var under 1900-talet navet i det smalspåriga järnvägsnätet i Skaraborgs län med linjer i fem riktningar.
De sträckor som intresserar mig mest kördes av Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg (LSSJ) & Skara-Timmersdala Järnväg (STJ), då den första hade hållplats intill landsvägen, som avviker åt norr från Götala till Brunsbo biskopsgård. Den hette Brunsbo och den andra järnvägslinjen hade en hållplats i Brunsbo äng. Den hette Brunsboäng.
På kartan nedan, där vägnätet är från 1933, syns ingen hållplats i Brunsbo äng, det beror på att persontrafiken på Skara-Timmersdala Järnväg upphörde året dessförinnan.
Om jag kliver av bussen vid nya Katedralskolan intill köpcentret Jula i Skara och går till idrottsarenorna söder om busshållplatsen, så börjar en rätt så nyligen anlagd cykel- och vandringsbana som leder rakt österut mot Axvall, dess start är norrom Marie kyrkogård och är resterna av den gamla banvallen Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg.
Pilgrimsleden Skara – Varnhem passerar på järnvägsbanken, så boken Pilgrimsvandra i Skaraborg. Vägledning för yttre och inre vandring (2010) är ypperlig för den som vill fortsätta österut efter Brunsbo hållplats och vill veta vad det är för intressanta platser man passerar.
Författaren Agne Josefsson skriver för övrigt om Götala:
Söderut ligger Göta gamla kungsgård, idag herrgård med gästgiveri och möjlighet till logi. I närheten ligger en anspråkslös kulle som rymmer en rik historia: Den så kallade Tempelbacken, en forntida kult- och tingsplats.
Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg öppnades redan den 19 november 1874 och lades ned helt 1966. Godstrafik enligt tidtabell upphörde 1960 mellan Stenstorp och Axvall och 1961 upphörde all person- och godstrafik, inkluderande sträckan Brunsbo hållplats och Skara, förutom godstrafiken mellan Skara och Lidköping som pågick till 1966.
Järnvägsspåren Stenstorp-Axvall revs 1962, Skara-Axvall före 1967 och Lidköping-Skara 1969.
Av banvallen återstår bara delar mellan Skara och Axvall och på vilken jag vandrade tur och retur lördagen den 12 maj 2008, då jag arbetade med att synliggöra storhögen på Stora Vadet.
Jag sågade ned mycket slån, men även det nedersta grenverket i skogsdungen som finns därstädes.
Alltmer liknar den en pelarsal i skogen, som också finns i John Bauers (1882-1918) målningar, långt ifrån en svensk urskog.
Två stänger rabarber hade förövrigt börjat växa på storhögen.
På vägen till Skara centrum passade jag på att på Julavaruhuset köpa arbetskläder till de arkeologiska utgrävningarna inom Kungahällaprojektet som för 2012 sätter igång i Ytterby, måndagen den 14 maj.
Jag brukar ofta gena genom Marie kyrkogård och inte gå ända fram till platsen för Brunsbo hållplats, men varierar emellanåt vandringen och då tänker jag på ett grupporträtt av fotograf Sven Wilsson på Västergötlands museum, från Västarvets bildarkiv, där det står tre kvinnor vid Brunsbo hållplats, den låg intill landsvägen mellan Skara station och Tubbetorps hållplats.
Den sistnämnda hållplatsen livligt frekventerad då Skaraborgs läns sanatorium låg norr därom. Många militärer hade fordom använt sig av järnvägen mellan stiftsstaden och Axvall för att ta sig till regementsplatsen Axevalla hed, innan den 1917 flyttades till Vänersborg.
Det finns ytterligare en bild från järnvägarnas Brunsbo på Västergötlands museum i Västarvets bildarkiv, fotografen är okänd, men fotografiet föreställer i alla fall ett ånglok och rallare i Brunsbo äng, då Skara-Timmersdala Järnväg byggdes under första decenniet av 1900-talet.
Bygget påbörjades hösten 1907 och banan öppnade för allmän trafik den 24 oktober 1909.
Persontrafiken lades ner 1932, medan godstrafiken fortsatte ytterligare i två decennier till 1952.