Lycka.


Stora Vadet i Götala 20120508.


Stora Vadet är för mig en kultur- och naturupplevelse, vilken ger mig en värdefull rekreation, som inte egentligen har något värde i pengar utan skapar för mig en lokal identitet, hälsa och välbefinnande. Stora Vadet ger mig motion, avkoppling och kultur- och naturupplevelser. Mitt liv har blivit bättre, efter inköpet av fastigheten för knappt ett halvår sedan. Jag tänkte på det när jag idag närmade Götalabäcken på den urgamla kör-, rid- och gåvägen på Lilla Vadets marker, när jag öppnade grinden och gick över bron exploderade himlen av fågelkvitter. Småfågellivet är intensivt nu i maj.

Stadskällaren i Skara 20120508.


Idag provade jag grillen för första gången, tre Chorizokorvar som jag tillsammans med juice köpte på Netto, två grillpinnar hittade jag i loppisen på Hötorget, inne i Skara, före buss 211:s avfärd från Skara station i förmiddags. Varm mat har nog inte tillagats på Stora Vadet på mycket länge, grillen sattes fyr av ett marsnummer av Dagens Nyheter och en hög med plockved.

Korvgrillning på Stora Vadet i Götala 20120508.

Det brann bra, så jag hade en balja med vatten intill. Korvarna var superba.

Korvgrillning på Stora Vadet i Götala 20120508.
 

Dessföre och därefter röjde jag vidare, från ladugården har jag hämtat en gammal stege som gör att jag kommer 1-2 meter högre upp i trädens grenverk.

Gammal stege på Stora Vadet i Götala 20120508.

Detta skymmer storhögen från ljus och insyn.

Gammal stege på Stora Vadet i Götala 20120508.

Vilket successivt avverkas med såg.

Gammal stege på Stora Vadet i Götala 20120508. 

I östra delen av bäckfåran bar jag dessutom bort ett hundratal döda träd, grenar och kvistar som fällts för ett antal år sedan, men vars sly ej bortförts. Strandkanten ska bli helt tillgänglig.


Gammal såg på Stora Vadet i Götala 20120508.


Förr var det vanligt att på gårdarna dumpa sitt avfall av plåthinkar, flaskor, metall- och glasburkar på ett och samma ställe på tomten, min hög ligger nära grillplatsen, men vid varje bussavgång tillbaka till Skara från hållplatsen i Örnsro, tar jag med mig en kasse eller två av detta för djuren farligt skräp, som jag återvinner i returstationen vid Skaraverken, intill lokstallarna för smalspåret… så även idag. Bilden nedan är tagen i slutet av april, idag ser det mycket bättre ut.

Glasavfall på Stora Vadet 20120428.

Jag avslutade min eftermiddag med en långfika på det trevliga Blombacka Hembageri i Skara, läste lokalpressen och hem till Göteborg köpte jag tre stycken av deras finska rågbröd, som jag fryser in och har det upptinat som frukostmat.

Blombacka Hembageri i Skara 20120508.

 

I Skaraborgs Läns Tidning från igår stod det i artikeln ”Okända fynd ska bli kända” på sidan tre, att arkeolog Tony Axelsson har fått ett stipendium från Lennart J Hägglunds stiftelse som stödjer arkeologisk forskning i Syd- och Västsverige, för att tillgängliggöra Leif Arvidssons fyrtioåriga forskning om de 130 funna stenåldersboplatserna kring Hornborgasjön. Intressant även ur ett Götalaperspektiv, då sjön ligger bara en halvmil söderom, tidigare då sjön var större, ännu närmre.

Skaraborgs Läns Tidning 20120508.

Artikelförfattaren Karin Kvarnlöf skriver att arbetet att göra Arvidssons forskning känd kommer att inledas 2012 och slutföras 2013. Projektet ska innehålla två delar. En där boplatser ska föras in så att de går att hitta i RAÄ: s register Fornsök. Av boplatserna har bara ett 50-tal blivit införda i offentliga fornlämningsregister, resten är helt okänd för forskningen. I den andra delen ska en publikation produceras där Tony och Leif ska beskriva fynden och lyfta fram särskilda kategorier som är speciella för Hornborgasjön.

Skaraborgs Läns Tidning 20120508.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0