Skolböcker från Stora Vadet.

 
Alla har vi våra projekt, vissa är stora som i Gamlestaden där en ny tågstation snart öppnar och inom de närmaste åren kommer det byggas desto mer, efter grundliga arkeologiska slutundersökningar.
 
 
Andra projekt är mindre, som under denna senhöst min forskning om de mänskor som bebodde torpet Stora Vadet i Götala före mitt tillträde för snart ett år sedan. Denna natt har jag suttit i mitt kök i stadsdelen Kortedala i Göteborg och gått igenom skolmaterial från tvenne elever som har bebott Vadet Box 32, Skara som det stod i flera av skolböckerna, funna därstädes.
 
 
Den förste elevens material är från första hälften av 1930-talet och den andres två decennier senare. Uppsatser från folkskolan och fortsättningsskolan i Skara om skolresor, sommarlov, sportengagemang och andra aktiviteter i staden med omnejd ger platsen mänskligt liv. Vissa händelser berör även torpet, såsom ett hem där kaniner skuttar och man följer med släktingar på jakt eller drömmer om resor till fjärran länder och sin egen framtid. Ibland förgylls texterna av fina teckningar.
 
 
Arkivmänniska som jag är, har jag gett materialet lite bättre förutsättningar att kvarstå för framtiden. Materialet är en del av Stora Vadets historia, lika viktigt som stora gravhögar och tusenåriga färdvägar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0