Västgötaresan.

 

Lördagen 15:e september åkte min kompis Ingeborg Olofsson från Malmö och jag på en västgötaresa, där huvudmålet var att påbörja en inre målning av brygghuset på Stora Vadet i Götala, samtidigt ville jag visa de tre vackra städerna Falköping, Skara och Skövde. I Falköping var vi på en stadspromenad, där vi besåg byggnader och flera megalitgravar som ligger i folks trädgårdar och i parker.

 

 

I Skara var vi på kyrkans loppis och åt en lätt lunch vid Hötorget, innan vi via ett besök vid domkyrkan och på Marie kyrkogård med det vackra vita begravningskapellet från 2006 och som har ritats av arkitekten Ingvar Blixt, fortsatte i det varma och vackra höstvädret mot torpet.

 

 

Där visade jag ägorna för Ingeborg, varvid vi båda arbetade ett par till tre timmar.

 

 

Ingeborg skrapade den östra innerväggen i brygghuset och jag röjde upp vid den förhistoriska storhögen och den eventuella domarringen.

 

 

Emellanåt tog vi oss en paus, tittade på kungsgården Götalas och Lilla Vadets betande kor.

 

 

Den gråartade inomhusfärgen, som jag hade med mig till Stora Vadet fick stå oöppnad, men större delen av östra innerväggen är renskrapad från gammal lös färg genom Ingeborgs försorg och kan snart bemålas.

 

 

Genom att måla en sida åt gången kan man frigöra yta i brygghuset och behöver inte tömma detsamma. Välutfört grundarbete medför smärre framtida problem.

 


 

Ingeborg gjorde ett mycket bra jobb, tillika tyckte hon om Stora Vadet. Det är en plats för kontemplation.

 

 

Klockan sju på kvällen la vi ned arbetsverktygen, packade ihop och promenerade ned i solnedgången mot Tempelbacken i Götala, besåg domarringarna, stensättningarna och skålgropsstenarna. Skålgropar hade vi redan sett i Falköping.

 

 

I de sista ljusstrålarna av dagen passerade vi ekkullarna och gick mot busshållplatsen vid Jula för att därifrån med express åka till Resecentrum i Skövde.

 

 

I den sistnämnda staden blev det en stadsrundtur via stadskyrkan med Lejonporten, Hertig Johans torg och gamla Helensgården tills vi via bakgator kom till restaurang Husaren, som öppnade redan 1970, där vi åt en riktigt god middag. Strax efter midnatt anlöpte vi åter Göteborg.

 

    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0