Nu kan dansen börja.

Sent omsider har tranorna kommit till Hornborgasjön, jag stannade torsdagen den 4 april 2013 till vid Trandansen för att beskåda det underbara vårspektaklet av fåglar och människor som samlas. Tranan kommer med våren och ljuset.

 

 

I Skara blommade krokusar och på Blombacka hembageri vid Marumstorget bjöds det på god smörgåstårta, bärfylld cheesecake och kaffe... läser Johan Georg Arsenius minnesanteckningar med kulturbilder från 1800-talet. Han vistades ofta hos familjen Adlercreutz på överstebostället Götala, då han var vän med barnen i familjen. Till detta finns skäl att återkomma. Jag tog bussen till Götala allé.


 

Tranorna har kommit till Götala också, ett par häckar i skogen, medan andra kan periodvis nyttja av vårsådden. De tas mot med glädje, så tog jag även mot nycklarna till torpet Viljet (därav det söderom intilliggande torpet Motviljets namn). Jag inspekterade byggnaderna, först tillsammans med personal från SLU och sedan ensam, packade upp bestick och en bordslampa. Det gäller att göra sig hemmastad. Jag var på förmiddagen och letade efter möbler till torpet, men de jag var intresserade av hade sålts, får leta vidare. Till detta torp passar möbler från tidigt 1900-tal, finns utrymmen att fylla.

 

 

En promenad och kulturinspektion av Markera mellan torpet Viljet och torpet Stora Vadet.

 

 

Ett par timmars arbete på Stora Vadet, slånrensning och dylikt. Jag inspekterade även Stora Vadets gravfält.

 

 

I Skara, före hemfärd till Göteborg, kopierade jag av forskningsmaterial från 1950-talet om Götala.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0