Gott Nytt År 2014!.

 

Allra senast har jag presenterat tvenne noveller, skrivna av den i Sverige bosatta finländaren Gustaf Henrik Mellin (1803-1876), från Västergötlands 1200-tal med utgångspunkt i Götala, utifrån den föreställningsvärld som Götala var en del av på 1800-talet. Jag vill ha med dem för att visa att platsen Götala har länge förknippats med stordåd. Den föreställningen var allmän redan i början av 1700-talet, troligtvis ännu längre tillbaka, vilket jag redan har hittat skriftliga bevis på och som jag under jubileumsåret 2014 - Skara stift 1000 år – bland annat ska presentera. Nästa år ska jag också minska mitt bloggande till 12 artiklar. En varje månad, som ska sammanfatta lite mer seriös forskning och bara i stora drag berätta vad som sker på Stora Vadet och Viljet. Först ska jag dock till Västgoternas forna rike - Regnum gothorum – på semester. Dagens bilder på Götala kungsgårds flyglar är fotograferade den 22/12 1965, för drygt 48 år sedan. Fotografen är okänd, men fotografierna finns i samlingarna på Västergötlands Museum och kan ses på Västarvets hemsida.

 

Två intressanta länkar om femtio års kreatursforskning i Götala,  vilken har resulterat i tio avhandlingar i ämnet med mera:

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0