Luciadagen 2013.

 
Fredagen den 13 december var jag på en dagstur i det varma och soliga, men korta decemberljuset. På torpet Viljet satte jag upp en lampa i sovrummet, som vi hade köpt i Lysekil ett par dagar innan. Den är gjuten i akrylglas för ett par till tre decennier sedan. Där tänkte jag till och låste fast lampkedjan i en takögla, med ett mindre hänglås.
 
 

I Götala hage tittade jag på forngravar, jag ser alltid något nytt när jag passerar markerna. En liten rest sten (klumpesten eller bautasten), tittade upp som en vårblomma. Den var vacker att bese.

 

 

Stormen Sven som drabbade södra och mellersta Sverige mellan 5 – 7 december 2013, hade ruskat om björkträden i Götala, så jag samlade in del kvistar, men annars var det inga skador. Därför hade jag tid att såga ned slånträd och röja bort större delen av ett träd på torpet Stora Vadet, som har fallit för blixten för något år sedan.  Flera av träden på Stora Vadet är på grund av sin längd och fria läge utsatta för en del åskviggar när det behagar sig att åska och blixtra.

 

 

Lucia, som det var tände jag en eld och ledljusen i brygghuset, aftonen var färgsprakande med en guldfärgad himmel och på Götala herrgård förberedde man kvällens julbord, då jag passerade i skymningsrodnaden.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0