Tvenne julidagar.

 
När man har två torp att sköta i Götala är det en hel del att göra, men det är trivsamma göromål och däremellan kan man göra små utflykter. Söndagen den 7 juli 2013 besökte jag Mössebergs utsiktstorn i Falköping och hade en fin vy över nejden, bland annat över Hornborgasjön, vår vackra fågelsjö i Skara kommun.
 
 

I Skara inhandlade jag nyttoföremål på City Gross och Jula, sedan vandrade jag till torpet Viljet och såg då jag passerade Tempelbacken i Götala, att man som bäst under dagarna röjer upp – ansar gräset med mera. Det värmer ett fornminnesälskande hjärta.

 

 
På torpet Stora Vadet målade jag färdigt trädgårdsmöblerna, klippte gräset på den gamla farvägen från bäckfåran upp till ladugården, längs stengärdesgårdarna. Utemöblerna blir riktigt trevliga att fika vid framledes, andra dagen – 8 juli – röjde jag upp lite vid björkarna och flyttade utemöblerna dit, så står de inte i vägen om vi kommer till Vát (Stora Vadet) med bil.
 

Sommartid är dagarna långa, så man hinner arbeta länge, till beskådan för Götalas alla tama och vilda djur, ty de beskådar en lika mycket som man beskådar dem. På Vát kan man även beskåda ålderdomliga TV-apparater, tiden lämnar oss alla, bakom och rusar vidare. Forngravar, tv-n och mänskor, alla är vi reliker, så även allfartsvägar såsom den på Vát, de blir forna dito med tiden, ty tiden hittar nya spår att rulla in på. Vårda och värna det forna… tycker jag. Ålderdom är hedersamt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0