Brytningstider.

 

 

I måndags hade vi årsmöte med Fornminnesföreningen i Göteborg, i samband med detta hade jag ett samtal med min handledare Elisabeth Arwill-Nordbladh i ämnet arkeologi. Mitt senaste examensarbete vill jag ska få ett nytt ämnesval med inriktning på Götala och vad är inte mer aktuellt nu när Skara stift fyller 1000 år och ska firas den 28-30 augusti 2014? Min forskning skulle beröra Götala på alla plan i samband med millenniet; Götala kontra Skara och Järnsyssla/Brunsbo; Götalas geografiska avgränsning; tidigmedeltida kyrkan i en socken eller vid en gård; innebar flytten 1014 att alltinget i Götala hade lämnat hedendomen för kristendomen och alltingets mark överfördes med tiden till domkyrkan och biskopsstolen; låg biskopens bostad och kyrka vid fornlämningsplatsen Götala kyrka; hur såg madet vid Tempelbacken ut; fornminnen i Götala; jämföra Stora Vadet med andra vadplatser angående fornminnen med mera; vad är myt och vad är sanning om Götala, varifrån kommer eventuella myterna ifrån och hur har de firats och uppmärksammats; Tempelbackens betydelse som helgad plats för fornsed, arkeologer och liknande; Götala som kungsgård, översteboställe, byggnation och rekonstruktion enligt försäkringsbrev med mera; nyinventering och eventuell inmätning av fornminnen och forna torp. Perspektiven är många. Jag ska skriva en ny studieplan med fördjupade frågeställningar angående Götala och sända till Elisabeth. Igår var jag på torpet Stora Vadet och fortsatte röjningsarbetet, nu är slånträden på storhögen så få att jag kan räkna dem till under femtio till antal, nog omkring fyrtio. Buskaget ser ut som en välvårdad skogsdunge. Den kan jag avverka successivt under våren, nu när värmen snart kommer, ska jag börja med återställa torvboden, blir trevligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0