Påskafton 2013.

 

Avstamp... under skärtorsdagen ringde man från SLU i Uppsala, kontrakt ska upprättas mellan mig och dem, avslut gör vi tisdagen 2 april 2013.

 

 

Sedan kommer min sambo och jag ha ett nytt ferieviste i Skaraborg, så besöket under påskafton blev nog det sista av de som har varit av tidigare slag.

 

 

Likt torparna på Stora Vadet kommer jag hädanefter ständigt att ha skäl att även gå till den gamla kungsgården, troligtvis inte längs den tusenåriga vägen över vadstället mot Stenum, utan strax västerom Lilla Vadet och Örnsro, före Götala småskola finns en bättre färdväg över hagmarkerna, genom två grindar.

 

 

Dess sträckning går mellan Stora Vadet och torpet som verkar sakna namn (saknar namn, kanske kan man namnge det?), som blir vår övernattningsbostad i Götala framöver.

 

 

Påskafton 2013 var jag som en heldag i Götala, fortsatte att röja fram storhögen och på vägen tillbaka till Skara gick jag delvis över det gamla madet i Götala, som blev utdikat 1919 i ett projekt som namngavs efter gården Tubbetorp, öster om Stora Vadet.

 

 

Jag berörs av utdikningen, då jag har tomt mot Götalabäcken. I år röjer kommunen och SLU Götala upp längs bäcken, så även jag.

 

 

Den ska även muddras, då botten till stora delar är igenslammat. Möte om detta blir senare i vår.

 

 

Jag tittade på Tempelbacken - den fornminnesplats i Götala där många fester har hållits i tusentals år, från madet som en gång i tiden var farbar med båt.

 

 

Lustigt nog hittade jag under samma eftermiddag även läroverksadjunkten och samlaren Andreas Nilssons (1832-1904) gravsten, helgad åt enslingen och fornforskaren, på den Gamla kyrkogården i Skara.

 

 

Han hade deltagit på festen som hölls av Svenska Fornminnesföreningen på Tempelbacken i Götala 1883.

 

 

På gravstenen står det bland annat:
”Forntids forskning för framtids minne gaf åt enslingen äradt namn.”

 


Egentligen var jag där för att leta efter Finska krigets hjälte - finlandssvensken Gustaf Magnus Adlercreutzs (1775-1845) gravsten, därunder han (bild föreställande honom, syns ovan) ligger med sin fru och dotter. Han var med sin familj bosatt på kungsgården Götala i ett kvarts sekel. Jag hittade den (gravstenen alltså) och många andra fina gravstenar, flera tillhörande officerare vid regementena i Skaraborg.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0