Fridfull helg i Götala.

 

Helgen som var besökte jag Götala för att se över de tvenne torpen och denna gång tog lantlivet över helt, besökte bara Skara vid ankomst i fredags och avfärd i söndags. Jag gladdes mig åt att spängerna längs Tempelbackastigen var färdigställda, trippade lätt upp på Tempelbacken och besåg kungsgårdens marker. Där de flesta kreaturen är intagna, bortsett från ett gäng ungdjur som hänger i en klunga norr om ladugården, ned mot bäcken, passerade dem några gånger på väg till och från Stora Vadet. På torpet Viljet funderar jag på hur hög värme jag ska ha över vintern, experimenterar mig fram, då jag inte riktigt vet hur väl isolerat bostadshuset är och då vi inte flyttade in förrän i april i år, har vi inte haft det en vintersäsong ännu. Vinterrustandet får prövas fram. Även på torpet Stora Vadet sker ett visst vinterrustande, men mer att vända på utebadkaret och ta in utemöbler. Dagarna är korta så här års, därför får jag planera arbetsdagarna ute med räfsande och röjning (sågande) som huvudsakliga sysslor för tillfället. Om det är ganska lugnt tempo bland de flesta götalabor, så är det full rulle på Götala herrgård som har julbord varje dag, vi ska passa på att prova dess delikatesser i december. Grannen från torpet Motviljet var på besök på Viljet, men även på Stora Vadet, vilket jag uppskattade. En trevlig samtalspartner, påminner lite grann med framlidne far Hjalmar som under mina barndomars somrar i Kullerstad utanför Norrköping i Östergötland, kunde vara borta i timmar då han gick på promenad längs bygatan som så fint hette Runslingan. Min mor sa nyligen till mig, att han brukade slinka in hos grannarna för samtal.

 


Bilderna är fotograferade av Harri Blomberg i Götala 20131122-20131124.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0