Jungfruns stjärntecken.

 

September, den månad som såg mig födas, och fortfarande under Jungfruns kännetecken, var jag på tvådagars besök i Götala.  Stjärnbilden Jungfrun  brukar oftast sägas föreställa Demeter, jordbrukets gudinna (namnet på stjärnbildens största stjärna, Spica, betyder också "sädesax"), eller hennes dotter Persefone. Passande under en tid då höstplöjning och besprutning av åkrarna har varit i full gång i Götala.

 

 

Skorstensstocken, har efter visst strul, blivit godkänd för eldning på torpet Viljet. Sotaren från Götene-Skara  gav mig personligen klartecken för eldning, vilken får ske vid kommande besök.  Killarna från AWW på Vallgatan 53 i Skara, som utförde jobbet, var mycket trevliga och skickliga, men hade missat en viktig detalj, så att de fick göra om jobbet. Skorstenen har numera ett inre rör där rökkanalen är och omgärdas fram till skorstensstocken av runda isoleringskulor. Vi ska i oktober vitmåla vägg, fylla igen fog och ge järnspisen ugnssvärta.

 

 

På Stora Vadet har jag och min sambo, som kom till Skara den andra dagen, arbetat med höströjning. Vi har bland annat krattat bort snärjmåra eller Aparine philantropos (Människovän, på grund av att växten klänger sig fast i kläderna), vilket behövs innan man kan slå ned övrig växtlighet.

 

 

Jag var även ute med cykeln på en arkeologisk exkursion i Brunsbo och Järnsyssla, tittade på fornminnen och en sekelgammal utgrävningsplats. Till detta kommer jag återkomma vid ett senare tillfälle, då jag ska berätta om makt och elit i Skara – Götala – Järnsyssla. Tranorna rastar bygden före vidare avfärd söderut, så majestätiskt.

 


Bilderna är fotograferade av Harri Blomberg 20130919-20130920.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0