Sveriges nationaldag 2015.

Svenska flaggan upphissad på Götala herrgård, den 6 juni 2015.
 
Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige och Du gamla, du fria är Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844 i form av två strofer till en gammal folkmelodi.
 
Tempelbackaleden.
 
Tempelbacken i Götala.
 

Du gamla, du fria, du fjällhöga Nord,
du tysta, du glädjerika sköna!

 

Götala allé.
 
Torpet Viljet.
 
Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord,
din sol, din himmel, dina ängder gröna,
din sol, din himmel, dina ängder gröna.
 
Torpet Lilla Vadet.
 
Torpet Stora Vadet.
 
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat ditt namn flög över jorden.
 
Enskärig plog är den äldsta plogtypen och har endast en plogkropp. Järnplogen utvecklades under 1800-talet, och vid sekelskiftet 1900 fanns enskäriga plogar av järn, såsom denna ovan, använd på Stora Vadet i Götala. Den enskäriga plogen användes vid plöjning, ett slitsamt arbete även om man hade hjälp av hästar.
 
 
RAÄ Skara 94.
 
RAÄ Skara 92.
 
Jag vet, att du är och blir vad du var.
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!
 
Brygghuset på Stora Vadet.
 

 
Bildmaterialet är fotograferat av Harri Blomberg, den 6 juni 2015.
 
Marie kyrkogård i Skara.
 
Skara - Lundsbrunns järnvägar.
 
Järnvägsparken i Skara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0