Min morfar var soldat.

Min morfar och jag i början av 1970-talet.
 

I veckan som gick la jag upp ett bildcollage på Facebook, där jag som liten pojke besöker min älskade morfar Niilo Hautamäki (1902-1973), som bodde vid Lappfjärds å i Dagsmark i svenska Österbotten. Han och min mormor tyckte oerhört mycket om mig och mina två syskon, vilket också framgår av bilderna som finns i vårt familjealbum.

 

Frontsoldaten Niilo Hautamäki (till höger på bild) i Karelen under Andra världskriget.

 

I denna blogg har jag berättat flera gånger om Finska krigets hjälte Gustaf Magnus Adlercreutz (1775-1845) som bebodde Götala på 1800-talet.

 

Niilo Hautamäkis soldatpass. Min morfars mor hette Maria Sofia Jakobsdotter Åkerman (22 juli 1865-13 oktober 1945) och var såsom fadern Josef (inte Johannes, som det står felaktigt i soldatpasset) Hautamäki, född i grannsocknen Bötom. Föräldrarna gifte sig i Bötom den 29 juni 1902. Niilo Hautamäki gifte sig själv också i Bötom, den 16 juni 1928 med Selina Kristina Skogslund, född den 24 juli 1899 i Överby, Bötom. Niilo avled 1973 och är begravd invid sin hustru på kyrkogården i Bötom (Selina avled 1991 i Norrköping, men hennes lekamen fördes till hembygden i Finland).

 

En annan krigshjälte var min morfar, som var frontsoldat mot de angripande ryssarna under Vinterkriget, där min morfar var körkarl för det tredje batteriet i artilleriregementet KTR 8 - KenttäTykistöRykmentti 8.

 

Stämpel för III batteriet för KenttäTykistöRykmentti 8, stämplad våren 1940.
 

Niilo Hautamäki kom i tjänst den 13 oktober 1939, tre dagar efter att min mor föddes, och togs därur den 29 april 1940 och fick betyg för gott uppförande. Han kom även att tilldelas Finlands frihetskors, i form av frihetsmedalj (2. luokan Vapaudenmitali – VM 2) av andra klassen.

 

För tapperhet - frihetsmedalj VM 2, som tilldelades Niilo Hautamäki.
 

KTR 8 var ett fältartilleri, ett så kallat rörligt artilleri med syfte att understödja de arméförband, som under Vinterkriget var underställda den 8 divisionen, samma division som det berättas om i filmen Vinterkriget från 1989.

 

Morfars stridsavsnitt under Vinterkriget.

 

Niilo Hautamäki deltog i striderna vid Vuokselaavsnittet, som var en del av Mannerheimlinjen, byggd under mellankrigstiden för att hålla Sovjetunionen stången vid anfall från sydöst.

 

I ett tillägg i soldatpasset för Niilo Hautamäki, finns Vinterkriget beskrivet med korta noteringar, såsom tjänsteförband, deltagande i strid med mera.
 

Man försvarade sitt avsnitt bra, då inga direkta strider fördes på den norra sidan av floden Vuoksen, utan söder om densamma.

 

Vuoksela ligger mitt på Karelska näset.

 

Efter freden den 13 mars 1940 var man ändock tvungen att överlämna Vuoksela och övriga delarna av Karelska näset till Sovjetunionen och min morfar blev civil 1 ½ månad senare, och i Sydösterbotten blev han kvar tills det var dags att sommaren 1941 åter ta strid med Sovjetunionen under Fortsättningskriget som varade i över tre år, men det är en annan historia.

 

Niilo Hautamäkis familj i fredstid - bilden är från hemmet i Dagsmark i Lappfjärds socken hösten 1928, ett drygt decennium före Vinterkriget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0