Luzon Inn & Restaurant i Vigan.

Staden Vigan på huvudön Luzon i Filippinerna är mycket promenadvänlig.

 

På en av mina stadspromenader i Vigan i juli 2018 slank jag in och drack ett par kalla öl i restaurangdelen av Luzon Inn, familjen som ägde stället var så underbar och gästerna också, att jag återkom varje dag jag fortfarande var kvar i den fina spanskinfluerade staden.

 

Första besöket på Luzon Inn gav mersmak, så jag kände att jag ville återkomma.
 
Man har haft hotellverksamhet inom familjen i årtionden, det tidigare hotellet brändes ned under andra världskriget, då japanerna ockuperade staden Vigan och hade hotellet som en av sina baser. Dessutom har man tillverkat välsmakade nudlar sedan 1940 och serverar på sin restaurang Pancit Canton och Pancit Miki, två rätter som har funnits på matsedeln i över tre kvartssekler.
 
 
På Luzon Inn säljer man Pancit Canton, som man har tillverkat sedan år 1940 inom familjen. Dessutom är man återsäljare åt lokala bönder, vars vin och kaffe finns till avsalu. Jag köpte hem många produkter som har gett bort i Sverige och Finland. Far och son i familjen har konstnärliga ambitioner, så det finns mycket att titta på och prata om när man besöker inrättningen.
 
Pancit betecknar en räcka matträtter i Filippinerna med nudlar som bas. Det var kineserna som bragte maträtten till Filippinerna, men den har brett ut sig ett stort antal varianter i hela Filippinerna. Pancit är ett gammal kinesiskt begrepp som betyder ”lätt och raskt kokt”.
 
En av sönerna i ägarfamiljen tillverkar pancit i köket på Luzon Inn.
 
Luzon Inn & Restaurant ligger på General Luna street 52, 2700 Vigan City, Ilocos Sur, Filippinerna, endast 400 meter från Vigans huvudgata Calle Crisologo and 600 m from Bantay Bell Tower. Jag bodde inte på hotellet, men fick ett par rum uppvisade och de var enkla men rena och mycket prisvärda, dusch, toalett och Internet ingår i rumpriset.
 
Familjefadern bjöd undertecknad på födelsedagstårta, samt berättade om det äldsta familjehotellet som finns avbildat på ett fotografi från tiden före japanernas ockupation under Andra världskriget. Gästvänligheten var genuin.
 

 
Artikelförfattaren Harri Blomberg har landat på Laoag International Airport, den närmaste större flygplatsen ett par timmars bilresa norrom Vigan.
 
Artikelförfattaren Harri Blomberg tar ett avsvalkande bad på Hotel Luna i Vigan.
 
En staty över författarkollegan Leona Florentino (1848-1884) i Vigan. Hon är begravd med sin make i Vigans domkyrka.
 
Filippinska keramikverkstäder i Vigan, tar emot besökare som får lära sig att dreja krukor och fat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0