Hemester 2020

Cykelvimpel från Göteborg, föreställande skansen Kronan. Den inköptes på 1950-talet av familjen Andersson på Stora Vadet i Götala vid Skara i Västergötland.
 
Sommaren 2020 har inte blivit som tidigare somrar på grund av Coronavirusets framfart i världen. Min förkortade sommarsemester hade jag tänkt att tillbringa i min nyinköpta finländska stuga i Sideby i Kristinestad, men på grund av karantänsbestämmelser, har jag valt att ha min hemester i Västergötland och njuter av min tillvaro på torpet Stora Vadet i Götala, men har även hunnit fira midsommar vid Brunnhemsberget i Håkantorps socken, mycket trevligt. Dessutom har jag bott en natt på Wendelsbergs slott i Mölnlycke. Angenämt det också. Ännu en veckas semester återstår i ett högsommarvarmt Skaraborg.
 
Turistvimpeln ovan, en såkallad cykelvimpel, är nog från 1950-talet, hittade jag när jag städade i brygghuset på Stora Vadet i Götala och har troligtvis inköpts under en 50-talsskolresa eller familjesemesterutflykt till Göteborg. På 1950-talet var det vanligt med "hemestrar", de flesta svenskar åkte inte utanför Sverige. Besöket i Göteborg kändes för götalaborna så ovanligt att en vimpelsouvenir inköptes med motiv av skansen Kronan, kanske man rentav besökte densamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0