Bautastenen RAÄ Stenum 29:2 i Västergötlands museums bildarkiv.

Bild A105677 i Västergötlands museums bildarkiv, föreställer bautastenen RAÄ Stenum 29:2 i Vasahage i Stenums socken. Fotograferad av Georg Svantesson omkring år 1970.

 

Denna fredagseftermiddag har jag roat mig med att titta på bilder i Västergötlands museums bildarkiv och stötte på en serie av tre svartvita bilder tagna av Georg Svantesson omkring år 1970, en flitig fotograf som har tagit omkring 1 procent av de knappt 130 000 bilder som finns tillgängliga på Västergötlands museums hemsida.

 

Bild A105678 i Västergötlands museums bildarkiv, föreställer bautastenen RAÄ Stenum 29:2 i Vasahage i Stenums socken. Fotograferad av Georg Svantesson omkring år 1970.
 

Då bilderna saknar proveniens tänkte jag här kort beskriva dem, då jag vid två tillfällen - Bautastenarna i Vasahage och i slutet av bloggen från den 21 februari 2013, då jag också har med mig ett urklipp från 1947, som beskriver bautastenen - har beskrivit dem i min blogg om Götala. Bautastenen står i Vasahage vid Götalabäcken på granntomten till Stora Vadet, gården Vasen i Stenums socken och hittas under beteckningen RAÄ Stenum 29:2 i Fornsök. Det finns ytterligare två bautastenar intill denna, som dock har fallit ned helt, men alla tre kan vara en rest av Odens tre flisor. Vilket ytterligare poängterar denna trakts höga kultstatus i forntiden.

 

Bild A105676 i Västergötlands museums bildarkiv, föreställer bautastenen RAÄ Stenum 29:2 i Vasahage i Stenums socken. Fotograferad av Georg Svantesson omkring år 1970.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0