En busstur till Varnhem.

Avfärd från Götala mot Varnhem.
 
Buss 211 från Skara passerar Axvall.
 
I helgen som kommer har jag tillsammans med lokalguiden Ewert Jonsson planerat en bussresa till Kinnekulles sevärdheter, själv i egenskap av programansvarig för Fornminnesföreningen i Göteborg. Vi kommer att bl a besöka Husaby och därför tyckte jag att skriften "Kristna vikingar i Varnhem" skulle passa som reselektyr till våra deltagare, då både Varnhem och Husaby är så förknippade med Västergötlands mycket tidiga kristnande. Sagt och gjort åkte jag till Varnhem för att införskaffa den nya skriften till våra deltagare, så har de möjlighet att diskutera nya rön med Ewert. Fornminnesföreningens deltagare är alerta och frågvisa resedeltagare. Vem vet, kanske det blir en resa runt Hornborgasjön med föreningen någon vår eller sommar framledes?
 
Varnhems klosterkyrka.
 
Varnhems klosterkyrka.
 
Kata gård.
 
Vikingatida hallbyggnaden vid Kata gård.
 
Vikingatida hallbyggnaden vid Kata gård.
 
Vikingatida hallbyggnaden vid Kata gård.
 
På väg tillbaka till busshållplatsen i Varnhem, passade jag på att titta på gamla stationsområdet. En fin byggnad kvarstår från denna järnvägsepok.
 
Varnhems station.
 
Varnhems station.
 
Uthus i Varnhem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0